Jeg har sendt nogle fakturaer afsted til en kunde med 2 firmaer, han har bare ikke oplyst at nogle af dem skulle til det ene firma og nogle til det andet.
Jeg har nu en faktura som skal deles 50/50 til de to firmaer og en faktura som skal have ændret firmanavn/modtager.
Firmaerne har samme adresse hvis det betyder noget - skal jeg udskrive kreditnota eller kan jeg bare rette navnet på mine fakturaer og sende dem til ham igen?
Peters metode er den rigtige og helt efter bogen. Men er det en kunde du kender godt/laver meget for er den praktiske løsning (se bort fra den tidligere/du får en ny) også gangbar. Nogle vil måske så hævde at det giver kunden mulighed for at bogføre og udgiftsføre begge faktura, er men misbrugsmuligheden er der i begge situationer.
Hvis de er sendt, og kunden har modtaget fakturaerne, lav kreditnota, og udskriv nye fakturaer.
Af ren nysgerrighed, hvorfor er det man ikke bare kan ændre navnet eller andre ting på en faktura og gensende den? Har hørt det flere steder fra, så det er nok rigtig nok - undrer mig bare...
Jeg har selv en leverandør som ofte sender forkerte eller for mange faktura og deres svar plejer at være vi sletter den her i vores system, du kan bare smide den ud. Jeg gør som regel opmærksom på fejlene via mail, så kan sagtens dokumentere indsigelse (hvis der engang i fremtiden skulle opstå problemer), men er det en fejl fra min side af, ikke at kræve en kreditnota?
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Det er egentlig også det jeg siger i ovenstående indlæg (den praktiske metode). Jeg gør selv nøjagtig det samme i relation til Skat & Råd, men det mest korrekte/lovlige er bare den metode Peter nævner.
Det er egentlig også det jeg siger i ovenstående indlæg (den praktiske metode). Jeg gør selv nøjagtig det samme i relation til Skat & Råd, men det mest korrekte/lovlige er bare den metode Peter nævner.
Hov, havde ikke lige set dit svar Bent, må have været lang tid om at skrive mit spørgsmål :-) Det var jo egentlig det jeg søgte svar på...
Du nævner muligheden for misbrug, altså at en kunde indfører en sådan faktura i sit regnskab (og vel så selv snupper pengene privat), men man hvis samme fakturanummer går igen to steder i kunden regnskab, eller hvis kunden har bogført en faktura jeg har sendt kreditnota på (og det kan jo let bevises at jeg ikke har modtaget pengene, bankerne holder trods alt lidt statistik over ind- og udbetalinger til min konti), så er jeg vel ikke i problemer...
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Godt point. Misbrugsmuligheden er faktisk størst ved at anvende den korrekte metode fordi man ikke via en gennemgang af modtagerens to faktura kan se at der mangler en kreditnota fra afsender.