Hej. Jeg håber I kan hjælpe mig. Min mand har en enkeltmandsvirksomhed som han har haft i 10 år. I disse ti år har han ikke sat ind på pension. Det skal ske nu. Men hold da op en jungle at bevæge sig i: Hvad er det bedste? - Sætte 50.900 kr. ind på eksisterende pension. Skal man betale skat af det og nedsætter det virksomhedens overskud? - Benytte sig af 30 % reglen? Hvordan gør man det? skal man betale skat af det? Hvad betyder fuldt fradrag og nedsætter det firmaets overskud? Hvis I har andre gode ideer modtages de meget gerne. På forhånd tak. Mange hilsner PIa |
Gå ned i banken - de kan forklare det - men
Eksisterende pension siger ikke om det er en ratepension, hvad man dog kunne formode ud fra 50.900 kr - I så fald ja - det reducerer indkomst også i topskatteområdet ved indbetaling inden 31/12
30% reglen - igen banken kan forklare - Man SOM JEG HUSKER DET indbetaler hvad man mener svarer tll max 30% af forventet overskud på en pension for selvstændige (kan som jeg husker det gå på rate først og så livrente for resten) og når man kender det korrekt overskud, så kan den korrigeres til at svare til det korrekt 30% og ja - det giver fradrag i indkomsten. Igen SOM jeg husker - skal aftale og indbetaling ske inden årets udgang
(firmaets overskud i alm enkeltmandsvirksomhed = personens personlig indkomst = personlig skat)
Pensionsselskaber kan også råde men vil så jo have en sum for administration. I banker kan man oprette den type konto som man så selv administrerer (hvis man kan det i forhold til at investere)
vh John Hannover