Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og fradrag som privatperson ved freelance arbejde

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har en kollega, der har spurgt mig hvordan og hvorledes hendes faktura skal se ud og hvad hun kan få fradrag for.

Hun er folkeskolelærer og laver noget kreativt håndværk som en side-gesjæft.

Hun er ikke momsregistreret og skal/kan derfor ikke opkræve moms ved sine kunder.

Er der noget særligt hun skal være opmærksom på ift hendes fakturaer og hvordan gør hun sådan helt lavpraktisk ift skat?

Kan hun fradrage sine udgifter (maling, lærreder etc.), når hun er privatperson og hvordan gør hun så evt. det?

Dbh

Bogholderen1

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Som privat - Hun fører regnskab - indtægter minus helt konkrete udgifter til f.eks. materialer - og angiver overskud til skat i rubrik 111 (eller til nød i rubrik 15 alm selvangivelse hvis små beløb) Hun må ikke have minus resultat

Som virksomhed - Samme i princippet - men hvis hun kan vise hun driver det med overskud for øje erhvervsmæssigt (også bare som ved siden af skolen) - så vil hun kunne have fradrag for et evt reelt underskud i en opstart _ ellers helt samme

Hvis hun kan forudse (og det er allerede når hun kan forudse) hun vil ramme omsætning / salg på 50.000 kr på en hver 12 mdr periode frem og tilbage, så skal hun momsregistreres, og så giver det sig selv med CVR

Hun kan læse om CVR som personlig virksomhed, med moms (alm enkeltmands) og uden moms (PMV) - stiftelse, skat, moms, regnskab og meget andet i min e-bog eller paperback Personlig virksomhed som link

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)