Hej Alle! Jeg har gået og lejet mit lidt arbejde de sidste par måneder. Det har foregået sådan at jeg har "sparet" nogle penge op hos en virksomhed, der så pludselig har overført mig alle lønningerne selvom jeg bad dem om at vente til december, hvor jeg ville oprette min virksomhed. Kan jeg stadig nå bare at oprette virksomheden nu og skrive jeg har fået pengene for et par uger siden men at de stadig hører under virksomheden? På forhånd tak! |
AlexandraKohlmetz:Jeg har gået og lejet mit lidt arbejde de sidste par måneder. Det har foregået sådan at jeg har "sparet" nogle penge op hos en virksomhed, der så pludselig har overført mig alle lønningerne selvom jeg bad dem om at vente til december, hvor jeg ville oprette min virksomhed. Kan jeg stadig nå bare at oprette virksomheden nu og skrive jeg har fået pengene for et par uger siden men at de stadig hører under virksomheden?
Du må jo ind og oprette din virksomhed med startdato på den dag du påbegyndte opgaven!
Dernæst skal du have lavet en faktura på dit arbejde, så den "løn" du har fået bliver betaling af faktura i stedet.
Endelig skal du have virksomheden som du arbejder for til at korrigere deres indberetning i e-indkomst, for de har vel ikke "bare" udbetalt nogen penge uden at indberette som løn. Det er jo i hvert fald deres eneste lovlige alternativ, de har jo ikke fået nogen faktura fra dig som de kan ligge til grund for udbetalingen?
I det hele taget. Hvorfor har du ikke bare oprettet virksomheden fra starten? Du risikerer, at det bliver til lønindkomst og ikke virksomhedsindkomst.
AlexandraKohlmetz:Problemet er nemlig at jeg skal udbetale løn til en medarbejder, der har hjulpet mig undervejs.
Du skal registreres som arbejdsgiver for at kunne udbetale løn, så det kan du ligeså godt få gjort samtidig med oprettelsen af virksomheden.
Og det kan umiddelbart kun gå for langsomt, for lige nu balancerer du på kanten af adskillige love (skattekontrolloven, opkrævningsloven m.fl.)
Der er jo også eksempelvis pligt til at lave ansættelseskontrakt m.v. - har du tænkt over hvad der sker hvis din "ansatte" går til en fagforening?
I øvrigt en lille slutbemærkning! Gå til en revisor eller måske bogholder og få hjælp til oprettelse af virksomhed og alt det der følger med, ja det koster! men så er du også bedre sikret mod risiko for forkert afregning af skat og forkert formalia