Hej alle, |
Jeg tror det er et spørgsmål om brancheområde og nichekategori, f.eks. all-round elektronikbutikker er fuldstændig rykket i cyberspace, med undtagelse af større varehuse.
Der er flere fystiske butikker, særligt i restaurantbrachen, som har formået at skabe en lønsom forretning, netop fordi de har være tro til deres niche og skabt en sfære omkring denne, der rammer spot on på deres publikum.
Mange "traditionelle" butikker, som boghandlere og tøjforretninger, har det særligt svært, da de ikke har formået at tænke i nye koncepter eller gjort ekstra ud af at lære deres kunder at kende. Netop det sidste, er jo én af de mest afgørende faktorer, når det kommer til lønsomhed, netbutikkerne kender din adfærd og dermed dig.
At gå i gang med nye koncepter, kræver mange ressourcer, både økonomiske, men også en god portion mod, hvilket kan været svært at finde hvis man ligger og ryster på bunden som et såret dyr.
Jeg har set rigtig mange spændende og nytænkende koncepter i udlandet, hvor man har været i stand til at implementere såvel teknologi og atmosfære ind i de fysiske butikker.
Min konklussion er, at i Danmark er detailhandel stadig en splittet gruppe, der mangler at finde fodfæste i en omskiftelig verden, samt finde en identitet der matcher der matcher deres publikum.