Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og vil oprette en pensionsopsparing i Nordnet, som jeg selv vil styre. Jeg vil gerne indbetale xx beløb i år og spare op i min pension.
Spørgsmålet lyder derfor på, hvilke regler, der gælder i forhold til fradrag til pensionsopsparing i forhold til skat?
Jeg har læst mig frem til forskellige regler på internettet, men hvilke regler, der stadigvæk gælder og hvordan det helt præcist fungerer, står lidt uklart for mig.
Alderspension op til 28.900 ikke noget fradrag men penge i sikkerhed for kreditorer og kun 15,3% skat af renter og andet i løbetiden
Ratepension op til 52.400 kr - op til 52,5% i fradrag (topskat røres) men hvis ikke du har topskat kun ca 27% og så bliver det en bagdel da skatten så kan være højere ved udbetaling
Dertil som jeg husker det mulighed for som selvstændig at betale 30% af dit skattemæssige overskud til livrente (minder idag lidt om rate) uden pligt til det skal være hvert år - og udbetaling personbeskattes - En masse ekstra ting at sætte sig ind i- overvej at tale med din revisor hvis du vil den vej
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har ikke spurgt min bank om rådgivning, da jeg netop ikke er interesseret i, at de skal bestyre pensionen.
Med hensyn til indbetalingerne til sådan en ratepension. Jeg syntes, at jeg har læst noget om, at indbetalingerne skal være de samme over 10 år eller sådan? Eller husker jeg forkert? Er der nogle særlige regler, som jeg skal være opmærksom på i forbindelse med skattefradraget og ratepensionen?
nej rate kan du betale det der loft ca 50 t per år - og så lade være - og så igen Livrente er normalt som du er inde på 10år - eller skattefradrags fordeling over 10 år men selvstændige har den ekstra regel, som jeg mener stadigt findes, at de kan bruge 30% af overskud efter skat (og rente reguleringer) på livrente uden at skulle binde sig, netop for at kunne tage noget i gode år og mindre eller intet i dårlige
Man kan sagtens selv styre sine investeringer i en bank i livrente og rate - via depot men det kan være du kan få lavere kurtage og eller depot i Nordnet
Google levrente selvstændige og andet - eller vent også på andre
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER