Hej, Min mand og jeg er i gang med at starte virksomhed. På papiret er det ham der står som ejer. Praktisk har vi hver vores arbejdsområder. Da vi startede op brugte vi hele vores startkapital på udstyr mv, derfor har vi begge arbejdet en del for at tjene pengene hjem igen og dermed ingen løn fået. Må man godt det ? og hvad med mig, der jo i realiteten bare er gift med ejeren, men har faste timer i firmaet, som jeg ikke får løn for ? Jeg er klar over at det er let at mistænke at jeg bliver lønnet i jyske dollars, men er det ulovligt at arbejde frivilligt i sin mands virksomhed, så længe der ikke er råd til at udbetale løn ? Og skal jeg registreres som ansat eller lign ? Vi overvejer om jeg bare skulle blive medejer, fordi det måske ville være lettere ? Mvh Hanna |
Der er intet til hinder for at arbejde gratis, hvis du ikke er på offentlig ydelse. Du må blot ikke modtage hverken naturalier eller aktier osv, men der gælder så også specielle regler for medarbejdende ægtefælle, som I måske kan udnytte: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1976890.