Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke konkurs, men lukning af firma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Klippinge
Tilmeldt 14. Dec 12
Indlæg ialt: 194
Fra  www.top-deals.dk Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg håber der er nogle der kender loven, for her er et lidt mærkeligt spørgsmål.

Jeg arbejder i en butik og har været der ca 2,5 år. Jeg ved jeg vil blive opsaqt 1.12.16 og at firmaet vil lukke 31.12. Jeg er timelønnet og det er et I/S.

Hvad med mine to sidste måneders opsigelse? Hvis den ene af ejerne overtager i nyt CVR nummer, og ansætter mig i prøvetid 14 dage - så har jeg jo nyt job. Hvad så med de øvrige 2 mdr opsigelse? Hvis han så opsiger mig efter 2 uger prøvetid - så mener han "det hele er ude af verden"? Hvordan vil a-kassen forholde sig til det?

Håber på svar - på forhånd tak.

Helle

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

En a-kasse blander sig normalt ikke i den slags, men hvis du er medlem af en fagforening, kan du søge hjælp hos dem.

Accepterer du en for kort opsigelsevarsel vil du typisk få karantæne fra din a-kasse.

---

Når en virksomhed sælges følger medarbejder og deres anciennitet med. Der er derfor ikke tale om en ny ansættelse og dermed ingen prøvetid.

Nedlægges din stilling i forbindelse med salget har du krav på løn i hele din opsigelseperiode. Da dine nuværende arbejdsgivere driver virksomheden som i/S, har de personlig hæftelse for al gæld. Inklusiv din løn.

Fra Klippinge
Tilmeldt 14. Dec 12
Indlæg ialt: 194
Fra  www.top-deals.dk Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak Karsten pænt af dig at kommentere og det var meget brugbart Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det I/S hæfter jo personligt for gæld = for din løn i 3 mdrs opsigelse. Du skal ikke tage et job med 14 dages prøvetid - uden det skriftligt aftales, at hvis du opsiges inden 1/3 så skal du have din løn i opsigelsesperioden fra det I/S du idag er ansat i. Du kan få hjælp af din fagforening til at formulere det, men du vil være sikret din løn i et IVS da ejerne altid hæfter personligt for al gæld - og du kan enda nøjes med at kræve alt fra den ene af ejerne det er lettest at få penge fra

Ved udløbet af din opsigelses periode 28/2 vil du så kunne få dagpenge som opsagt - med mindre du bare forsætter i det nye job

Som lille ekstra, så kunne det med de tilbyder prøveperiode på 14 dage i nyt firma godt lyde LUMSKT - da man jo ikke normalt har prøveperiode hvis ejeren kender en som ansat i forvejen, det giver ikke god mening - så tak nej hvis ikke de vil garantere dig lønnen i opsigelsesperiode på 3 fulde måneder - mod at de får lov til at modregne den løn du evt får i det ny job

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Klippinge
Tilmeldt 14. Dec 12
Indlæg ialt: 194
Fra  www.top-deals.dk Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John for dit gode input - rart at vide om reglerne og hvordan man står stillet Hmm

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)