Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uopfordret kontakt til et firma.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Sønderborg
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Har nogen erfaring/oplevelser med at tage uopfordret kontakt til et firma ang. salg af deres firma el. muligheden for et kommende generationsskifte.

Det drejer sig om et firma inden for metal branchen som jeg gerne ville have ”fingrene” i, men ved ikke lige hvordan jeg griber det an, - ved ejeren er ved at være oppe i årende og et salg må komme.

Derfor ville jeg gerne have lidt  feed bag  herfra om i har nogle erfaringer med at kontakte en virksomhed uopfordret – hvordan de reagerede på et så direkte spørgsmål.

Håber at høre fra jer

www.soratek.dk -Et freelance smede & Montage firma inden for slagteribranchen.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12931
Skrevet kl. 08:49
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Det mest seriøse ville nok være at du få en advokat eller en revisor til at skrive til virksomhedens ejer eller aktionærer.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:55
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg giver ikke Ravn ret - hvorfor spilde penge til en rådgiver, blot for at konstatere hvor vidt der er nogen interesse i at drøfte en overtagelse?.

Jeg ville bare tage røret og ringe til ejeren hvis du ved hvem det er. Sig som det er, du er interesseret i at købe en virksomhed, og vil høre om hans er til salg. Hvis han er til at tale med, kan du bringe dine rådgivere på banen senere til at hjælpe dig med at vurdere om det er en fornuftigt handel.

Vær opmærksom på at en uopfordret henvendelse måske betyder at ejeren overvurderer din interesse, og forsøger at skrue prisen op - denne risiko vil dog være mindst lige så stor, hvis henvendelsen kommer fra en advokat "på vegne af en klient".

Jeg beskæftiger mig primært med at købe ejendomme, og jeg ringer hyppigt uopfordret til ejere, og spørger om de vil sælge deres ejendom. Jeg kunne ikke drømme om at bede en advokat om det.

Hvis du er den generte type, så sig til, så skal jeg ringe for dig - gratis naturligvis.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 16:23
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Tak i 2 for jeres svar.

I ser sagen fra to forskellige indgangsvinkler, og dem har jeg også overvejet.

Men vil da stadig gerne høre fra flere.  

www.soratek.dk -Et freelance smede & Montage firma inden for slagteribranchen.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12931
Skrevet kl. 18:25
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Alt andet lige så virker det nu en gang noget mere professionelt at bruge en revisor eller advokat til den indledende kontakt.

Ravn

Fra Ringsted
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 383
Skrevet kl. 22:15
Gennemsnit 3,3 stjerner givet af 3 person

Ravn:

Alt andet lige så virker det nu en gang noget mere professionelt at bruge en revisor eller advokat til den indledende kontakt.

Ravn

Kan nu heller ikke se nogen grund til at du skulle bruge en revisor eller advokat. Det letteste og mest enkle vil blot være at kontakte ejeren.

Jeg mener dog at du skal være meget lyttende når du ringer ham op. Det er ikke sikkert at det han siger også er det han mener. Det kan jo sagtens være at han sidder blandt kollegaer og derfor ikke kan tale med dig - eller blot siger "ikke interesseret" fordi han ikke ved hvad han ellers skal sige foran medarbejderne. Så gå lidt stille til værks og brug fraser som "Kan vi tale sammen uforstyrret et par min" - "Er der et senere tidspunkt på dagen - evt på et andet nummer, hvor vi kan drøfte dette nærmere"

Men selv når du har ham i "enerum", så skal han jo lige vende sig til tanken om at sælge sin virksomhed. Det er jo store sager. Så gå stille til ham og lad ham lige få tid til tænke scenarierne lidt igennem.

Som iværksætter er det da den slags opkald der er sjove og den slags "kick" man går efter - hvorfor skulle en advokat have fornøjelsen af det. Det er klart at der efterfølgende oftest skal revisorer og advokater på. 

Tilmeldt 15. Nov 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 08:56

Kunne man ikke forestille sig at ejeren ser sit firma som "sin lille pige".

Jeg ville besøge ham (på "værkstedet"), se hvilken type han er og ud fra det fortælle hvad jeg selv har tænkt mig med firmaet.

Tror personlig kontakt er det absolut bedste, hvis jeg blev kontaktet af advokat ang. overtagelse, ville jeg føle det som aggresivt. 

Fra Vilnius, Litauen
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 09:06

Det kommer angiveligt meget an på, hvilken type han er - og om han er ved at være gammel nok til at overveje et generationsskifte. Jeg ville også lave lidt efterretning og tænke lidt over, hvis man nu var i hans sted.

Hvis det er sådan en gammel håndværker, så kunne det godt være den lille pige - og så skulle man måske ligge sig i selen som den kommende svigersøn.

Der er jo også forskellige metoder i køb, f.eks. lade den gamle ejer fortsætte i en periode og aflevere noget af det netværk sådan nogen normalt har. Den cocktail kan blandes på mange måder og der skal du kunne sætte dig i hans sted og lure, hvad det er, der vilel tricke hos ham. Hvorfor har han virksomheden, hvad får ham til at stå op om morgenen osv.

Hvis det er en ældre håndværker-iværksætter type, så anbefaler jeg også den personlige kontakt - der er normalt ikke den helt store respekt for smarte konsulenter. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)