Kære Amino Jeg starter en ny virksomhed op og satser udover Danmark på Østrig som marked. Jeg har brug for gode råd til, hvordan jeg repræsenterer virksomheden simpelt og økonomisk i Østrig Af familiemæssige årsager kan jeg få gratis hjælp i Østrig til at pakke og forsende varer nationalt og til nabolande. Herved sparer jeg porto og kan tilbyde hurtigere levering. Da Porto udgør en stor del af mine omkostninger er det imidlertid nødvendigt, at jeg kan trække dem fra i mit regnskab. Ifølge Skat er jeg desuden momspligtig og evt. skattepligtig i det land, hvor varerne sendes fra - også selvom de er købt i en dansk webshop, som det vil være i mit tilfælde. Jeg ser mig derfor nødtil at repræsenterer virksomheden formelt i Østrig. Efter lidt selvstudier ser jeg følgende muligheder: 1: Dansk virksomhed + Østrigsk filial 2: Dansk virksomhed + Østrigsk virksomhed (datterselskab og agent-virksomhed har jeg udelukket med mindre I har gode argumenter herfor) Da jeg er i opstartsfasen, vil jeg gerne holde det hele så simpelt og økonomisk som muligt. Om muligt vil jeg lave en enkeltmandsvirksomhed eller eventuelt et IVS, hvis det giver mere mening. Men jeg foretrækker så vidt muligt at kunne håndtere mine regnskaber selv. Det er klart at jeg får brug for professionel hjælp, men jeg håber I har lyst til at komme med lidt indspark inden da, hvis I har erfaringer eller anden brugbar viden. På forhånd tak! Med venlig hilsen Kristian Sebbesen |
Kære Amino
Håber stadig at der er nogen med brugbare erfaringer. Derudover ville jeg sætte stor pris på kontaktoplysninger til en revisor med kendskab til det østrigske marked.
På forhånd tak!
Mvh
Kristian Sebbesen