Fordi det langt fra er alle kunder, som har den tilgang, som du har til det. Mange føler sig krænket, når man beder dem omkring yderligere identifikation... |
For vores vedkommende, er uregistrerede taletidskort en ret god indikator på mulig svindel. I hvert fald når der bliver købt iPhones. En dyr telefon med et dyrt taletidskort harmonerer dårligt. I sig selv er det ikke afgørende, men når det kombineres med en "possible fraud", er der sandsynligvis god grund til at være opmærksom.
Hvis grunden til at den markeres som "possible fraud" er at der bruges proxy, er du næsten helt sikker på at der er noget galt. Det er i hvert fald nogen, der ikke har lyst til at vise ret meget om dem selv, hvis de både har et uregistreret taletidskort, og gemmer sig bag en proxy.
Vi bruger en noget tidskrævende, men næsten skudsikker, metode når der handles dyre ting, og vi ikke er 100% sikre på at ordren er i orden. Helst ville vi gerne lave en micro-trækning på kortet, men så snart vi hæver et beløb, kan vi ikke hæve mere.
Så i stedet hæver vi et lidt mindre beløb, end det der står på fakturaen. Handler kunden for eks. 2.000 kr. hæver vi måske 1.999,68 kr. og ekspederer ordren. Dog bliver pakkelabelen lavet, så kunden ikke kan se pakkenummeret, og det kun er os der får besked. Så snart pakken ligger klar til afhentning, sender vi standard mailen til kunden.
I dette tilfælde, hvor det er en pakke med omdeling, er vores mail en smule anderledes udformet, og vi forbryder os reelt mod reglerne. Men vi har clearet metoden hos Nets, der umiddelbart ikke har nogen indvendinger. Men de ved også hvor meget fraud vi udsættes for.
Da det er et MasterCard, går der typisk 2 dage før kunden kan se trækningen. Men vi ekspederer ordren (og i dette tilfælde må kunden godt få pakkenummeret), uden at udlevere den til GLS eller Post Danmark. Det første vi så gør om morgenen på 2. dag er, at sende denne standard mail:
Emne: Vigtig info vedr. din bestilling på WEBSHOPNAVN – Ordre # ORDRENUMMER
Kære FORNAVN EFTERNAVN,
Tak for din bestilling på WEBSHOP NAVN – Ordre # ORDRENUMMEREt
Vi har pakket og klargjort din ordre , men før vi kan udlevere den til GLS er vi nødt til at have bekræftet at det er dig der har bestilt den.
På grund af en kraftig stigning af 3. mands misbrug af Dankort / kreditkort (ordrer hvor kortholder ikke ved at der bliver handlet på betalingskortet), har vi desværre været nødsaget til at indføre et ekstra sikkerhedstjek på dyre ordrer.
Den eneste måde vi kan være helt sikre på at det er Dankort / kreditkort ejeren der har afgivet denne bestilling, er at sikre os at ordreafgiver har adgang til at se transaktioner på den bankkonto der er tilknyttet betalingskortet.
Jeg skal derfor bede dig om at logge ind på din netbank, og besvare denne mail med det præcise beløb vi har trukket for denne ordre.
Det er et ”skævt” beløb altså ikke 5.999,00 DKK
Lige så snart vi har modtaget din mai,l bliver pakken overdraget til GLS, der leverer den førstkommende hverdag.
Jeg beklager det besvær dette måtte medføre for dig, men dette er et tiltag vi har været nødt til at indføre på grund af den kraftige stigning i forsøg på kreditkortsvindel. Dette er derfor lige så meget for din sikkerhed, som det er for vores.
Har du spørgsmål til noget af dette, er du meget velkommen til at ringe til os på telefon VORES TELEFONNUMMER, eller besvare denne mail.
Bedste hilsner
WEBSHOPNAVN
NAVN PÅ KUNDESERVICEMEDARBEJDER
Kundeservice: TELEFONNUMMER
Vi har en lidt anderledes udformet mail til dem der leveres til pakkeboks / pakkeshop.
Dette er ikke en 100% skudsikker metode, men tæt på. Vi har kun haft en enkelt der har oplyst beløbet, for efterfølgende at lave en chargeback. Jeg kender ikke status på den sag, men sidst jeg hørte fra politiet, var hun selv sigtet. Men kun en enkelt ud af de "flere" forsøg vi hat hver eneste dag, er meget tilfredsstillende.
Og vi har stortset ingen negative tilbagemeldinger på disse mails. Altså af dem der har rent mel i posen. De fleste svarer bare med beløbet, og andre tilknytter en kommentar hvor de sætter pris på denne ekstra sikkerhed. Jeg tror at vi ialt har haft 4 - 6 der ikke har været tilfredse. Og ca. halvdelen forstår det alligevel godt, når de sidder med deres telefon, og vi forklarer at vi desværre ikke har samme mulighed for pinkode, som når de i supermarkedet bekræfter "ejerskab" på det kort de betaler med.
Det virker hos os, så brug det hvis du vil :o)