Vi er to som vi stifte et fælles ApS. Jeg har allerede et holding og min makker skal også have et. Så planen er, at vi skyder 25t i selskabet hver. MEN aftalen er, at jeg skal stille med alle 50t - og min makker "betaler" i arbejdstid og kompetencer".
Kan han godt stifte et Holding ApS - og så eje 50% af Drift ApS - uden at smide en krone? Jeg tænker, at hans Holding ApS skal eje værdier for 50t - ellers lever selskabet ikke op til loven om indskud på 50t. Dvs. at de 25t er hans andel af Drifts ApS - men der bør vel stå 25t tilbage i hans Holding? Eller kan han slippe helt for at smide kontanter?
Jeg har allerede et holding og min makker skal også have et. Så planen er, at vi skyder 25t i selskabet hver. MEN aftalen er, at jeg skal stille med alle 50t - og min makker "betaler" i arbejdstid og kompetencer".
Hvis din makker skal have et anpartsselskab så får han det jo ikke ved du skyder noget ind - for så er det jo dit selskab? Et selskab tilhører dem der skyder kapitalen ind - eller køber anparterne
Mikkel Smith:
aftalen er, at jeg skal stille med alle 50t - og min makker "betaler" i arbejdstid og kompetencer".
Kan han godt stifte et Holding ApS - og så eje 50% af Drift ApS - uden at smide en krone?
Nej - det ville jo betyde at han blev lønnet uden skat. Han må låne disse penge - måske af dig - og så stifter i med 25 t hver - og han må så få forret for løn til han har fået 25.000 efter skat i løn - som han så kan betale lånet tilbage med
Eje værdier betyder der skulle være apportindskud - men igen jo i værdi 50 t som skal revisorgodkendes og det kan koste 10.000 or whatever
I skal nok betale jer til gode råd her fra en revisor så I kommer rigtigt ind i det
Måske løsningen er - som du skriver - at han låner 50t af mig. Så stifter han sit Holding ApS > som så smider 25t i Drift ApS. Derefter må han betale de 50t tilbage - som du skriver - eks. ved en afdragsordning via lønnen.
Måske løsningen er - som du skriver - at han låner 50t af mig. Så stifter han sit Holding ApS > som så smider 25t i Drift ApS. Derefter må han betale de 50t tilbage - som du skriver - eks. ved en afdragsordning via lønnen.
Mvh Mikkel
jep den er i alle fald hjemme. Få endeligt lavet en god ejeraftaler mellem jeres holding selskaber i forhold til drift, så I ikke kan ende i en dead-lock (også en del af bogen eller google) - og overvej om du skal have en pant i aktier eller tilsvarende - til pengene er retur (bare spontant tænkt)
Der er jo ikke nogen der siger at makkerens holdingselskab selskab skal være et aps. Han kunne overveje et holdingselskab til 1 kr. Det betyder at han kan nøjes med at låne og binde 25.000 kr.
Der er jo ikke nogen der siger at makkerens holdingselskabselskab skal være et aps. Han kunne overveje et holdingselskab til 1 kr. Det betyder at han kan nøjes med at låne og binde 25.000 kr.
et IVS - så kan der korrekt lånes mindre med ved at I begge så køber fra hvert sit IVS med 25 t som giver 50 t ialt til drift ApS hvis det er ønsket.
2 holding IVS a 25.000 hver stifter drift ApS a 50 t
Kan vi stifte DRIFT APS med følgende indskud: 25.000 fra mit holding APS 25.000 i kontant indbetaling fra min makker (ingen Holding) eller 25.000 fra et et IVS han opretter Altså hvor der er "to forskellige selskaber bag indskuddet i Drift ApS"?
En anden ting Kan man få udbytte fra et Drift ApS (de ca. 100.000 hvis man er gift) - hvis man ikke har et Holding? Altså hvor man får de 100.000 minus 27% skat direkte ud i privaten.
Ja to parter - et selskab og en privat kan stifte drift ApS med ialt 50.000 kr beskattede midler som udgangspunkt.
Ja man kan faktisk jo kun få udbytte ud privat på den måde - de ca 100.000 for ægtepar - mod 27% udbytteskat. Den der ejer via holding kan få det ud til holding men får det jo ikke i hånden selv før han betaler samme 27% (og sparer han det op kan det jo så let blive 45% så ofte er det jo klogt hvert år at udnytte de 27% uanset det er fra eget selskab eller eksterne aktier)
Alt andet lig har holding ejeren ikke isoleret fordel ved udbytte og skat hvis han vil have pengene ud - men til gengæld jo andre fordele - ex kan lade være med at tage udbyttet ud - til gengæld så også udgifter til lovpligtigt arbejdsskade i holding uanset hvad og måske bank og ekstra holding regnskab
Jeg vil helst, at min makker også har et Holding. Ikke mindst fordi vi så kan udbetale udbytte/overskud til Holding - og selv afgøre brugen af dette i Holding.
Dvs. at han kan stifte et HOLDING IVS med 25t i indskud > som han skyder ind i DRIFT APS. Det samme gør jeg fra mit HOLDING. Er det en gangbar konstruktion?