Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for indskud i ApS fra to stiftere...hvor den ene betaler det hele?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Indlæg ialt: 96
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Vi er to som vi stifte et fælles ApS. Jeg har allerede et holding og min makker skal også have et. Så planen er, at vi skyder 25t i selskabet hver. MEN aftalen er, at jeg skal stille med alle 50t - og min makker "betaler" i arbejdstid og kompetencer".

Kan han godt stifte et Holding ApS - og så eje 50% af Drift ApS - uden at smide en krone? Jeg tænker, at hans Holding ApS skal eje værdier for 50t - ellers lever selskabet ikke op til loven om indskud på 50t. Dvs. at de 25t er hans andel af Drifts ApS - men der bør vel stå 25t tilbage i hans Holding? Eller kan han slippe helt for at smide kontanter?

På forhånd mange tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:38

Mikkel Smith:
Jeg har allerede et holding og min makker skal også have et. Så planen er, at vi skyder 25t i selskabet hver. MEN aftalen er, at jeg skal stille med alle 50t - og min makker "betaler" i arbejdstid og kompetencer".

Hvis din makker skal have et anpartsselskab så får han det jo ikke ved du skyder noget ind - for så er det jo dit selskab? Et selskab tilhører dem der skyder kapitalen ind - eller køber anparterne

Mikkel Smith:

aftalen er, at jeg skal stille med alle 50t - og min makker "betaler" i arbejdstid og kompetencer".

Kan han godt stifte et Holding ApS - og så eje 50% af Drift ApS - uden at smide en krone?

Nej - det ville jo betyde at han blev lønnet uden skat. Han må låne disse penge - måske af dig - og så stifter i med 25 t hver - og han må så få forret for løn til han har fået 25.000 efter skat i løn - som han så kan betale lånet tilbage med

Eje værdier betyder der skulle være apportindskud - men igen jo i værdi 50 t som skal revisorgodkendes og det kan koste 10.000 or whatever

I skal nok betale jer til gode råd her fra en revisor så I kommer rigtigt ind i det

Overvej min ebog om ApS som tager jer godt gennem stiftelse, moms, skat, pligter og meget andet http://startup-linkguide.blogspot.dk/2016/09/aps-alt-om-anpartsselskaber.html 

vh John Hannover

vh John Hannover

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 20:49

Hej John

Tak for svar!

Måske løsningen er - som du skriver - at han låner 50t af mig. Så stifter han sit Holding ApS > som så smider 25t i Drift ApS. Derefter må han betale de 50t tilbage - som du skriver - eks. ved en afdragsordning via lønnen.

Mvh Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:14

Mikkel Smith:

Hej John

Tak for svar!

Måske løsningen er - som du skriver - at han låner 50t af mig. Så stifter han sit Holding ApS > som så smider 25t i Drift ApS. Derefter må han betale de 50t tilbage - som du skriver - eks. ved en afdragsordning via lønnen.

Mvh Mikkel

jep den er i alle fald hjemme. Få endeligt lavet en god ejeraftaler mellem jeres holding selskaber i forhold til drift, så I ikke kan ende i en dead-lock (også en del af bogen eller google) - og overvej om du skal have en pant i aktier eller tilsvarende - til pengene er retur (bare spontant tænkt)

vh John Hannover

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 21:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

eBog er købt! Tak for råd!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:51

Der er jo ikke nogen der siger at makkerens holdingselskab selskab skal være et aps. Han kunne overveje et holdingselskab til 1 kr. Det betyder at han kan nøjes med at låne og binde 25.000 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06

Whiskey:

Der er jo ikke nogen der siger at makkerens holdingselskab selskab skal være et aps. Han kunne overveje et holdingselskab til 1 kr. Det betyder at han kan nøjes med at låne og binde 25.000 kr.

et IVS - så kan der korrekt lånes mindre med ved at I begge så køber fra hvert sit IVS med 25 t som giver 50 t ialt til drift ApS hvis det er ønsket. 

2 holding IVS a 25.000 hver stifter drift ApS a 50 t

vh John Hannover

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 10:24

Hej igen John

Nu har jeg læst din bog :-)

Kan vi stifte DRIFT APS med følgende indskud:
25.000 fra mit holding APS
25.000 i kontant indbetaling fra min makker (ingen Holding) eller 25.000 fra et et IVS han opretter
Altså hvor der er "to forskellige selskaber bag indskuddet i Drift ApS"?

En anden ting
Kan man få udbytte fra et Drift ApS (de ca. 100.000 hvis man er gift) - hvis man ikke har et Holding? Altså hvor man får de 100.000 minus 27% skat direkte ud i privaten.

På forhånd mange tak

Mvh Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28

Ja to parter - et selskab og en privat kan stifte drift ApS med ialt 50.000 kr beskattede midler som udgangspunkt.

Ja man kan faktisk jo kun få udbytte ud privat på den måde - de ca 100.000 for ægtepar - mod 27% udbytteskat. Den der ejer via holding kan få det ud til holding men får det jo ikke i hånden selv før han betaler samme 27% (og sparer han det op kan det jo så let blive 45% så ofte er det jo klogt hvert år at udnytte de 27% uanset det er fra eget selskab eller eksterne aktier)

Alt andet lig har holding ejeren ikke isoleret fordel ved udbytte og skat hvis han vil have pengene ud - men til gengæld jo andre fordele - ex kan lade være med at tage udbyttet ud - til gengæld så også udgifter til lovpligtigt arbejdsskade i holding uanset hvad og måske bank og ekstra holding regnskab

vh John Hannover

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 10:37

Hej John

Tak for din viden og tid!

Jeg vil helst, at min makker også har et Holding. Ikke mindst fordi vi så kan udbetale udbytte/overskud til Holding - og selv afgøre brugen af dette i Holding.

Dvs. at han kan stifte et HOLDING IVS med 25t i indskud > som han skyder ind i DRIFT APS. Det samme gør jeg fra mit HOLDING. Er det en gangbar konstruktion?

På forhånd takMikkel

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)