Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donation & Skat

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel værd at bemærke at spørgsmålet i tråden var på velgørenhed, der blev ikke spurt på sponsorrater.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:00

Velgørenhed ja, men ikke med det ene formål: ""Donationen skal ses som salgsfremmende, da det gerne skulle give noget goodwill".

Herudover ved man som rådgiver at når svaret på spørgsmålet reelt set er nej når vi taler velgørenhed, så vil der komme et tillægsspørgsmål gående på andre muligheder.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 23. Feb 07
Skrevet kl. 13:18

Skattekonsulenterne:

Velgørenhed ja, men ikke med det ene formål: ""Donationen skal ses som salgsfremmende, da det gerne skulle give noget goodwill".

Vrøvl, du kan da sagtens donerer penge til f.eks. røde kors somspørgsmålet var, uden at det er salgsfremmende.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:28

Det siger jeg da heller ikke noget om. Selvfølgelig kan du da det. Men prøv lige at læs MMOlsens indlæg.

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:39

Tak for de mange svar. Jeg kan se at det ikke er helt lige til at svare på mit spørgsmål.

Anyways, jeg tænkte på at kontakte Skat og få en præcis udtalelse om hvordan det hænger sammen i min specifikke situation. Men gider de overhovedet bruge tid på at forklare sådan noget eller skal jeg spørge en advokat?

Det er nemlig sådan at min situation er lidt mere kringlet end mit spørgsmål umiddelbart giver udtryk for. Fordi donationerne egentlig er grundlaget for selve firmaet, uden dem intet firma, ingen indtægt.

Men som jeg tror jeg forstår det, så kan jeg, hvis firmaet eks. donerer 200.000 til røde kors, kun trække 15% fra som udgift, de sidste 85% skal jeg betale skat af fordi de 200.000 vil blive betraget som at trække penge ud af firmaet?

Jeg havde håbet på at f.eks. have en indtægt på 500.000, give 200.000 til velgørenhed og så kun betale skat af de 300.000. Men det lyder ikke som om man kan det eller hvad.

I må undskylde hvis jeg væver lidt rundt i det, jeg er ikke særlig skarp til skat eller regnskab osv.

venlig hilsen

Hr. Olsen

Tilmeldt 23. Feb 07
Skrevet kl. 13:50

Du kan lave en erklæring til visse velgørende organisationer om at du hver måned vil give et bestemt beløb. Mener også at du kan sætte det til en procent del at din indtægt.

Sådan som jeg husker det. Så besluttede man efter alle Tvin sagerne at man maximalt ville tillade 15% at indkomsten måtte fradrages til velgørenhed.

Har du en bestem plan forretningsmodel. Som skal støtte en sådanne godkendt organisation. Så ville jeg da gøre som du selv foreslår. Fremlægge den for SKAT og få en skriftlig tilkendegivelse.

Tilmeldt 23. Feb 07
Skrevet kl. 13:55

Skattekonsulenterne:

Det siger jeg da heller ikke noget om. Selvfølgelig kan du da det. Men prøv lige at læs MMOlsens indlæg.

Ok, nu forstå jeg, dit indlæg skulle læses som citat fra MMOlsens indlæg.

Ja ja, en eller anden dag lære vi nok at komunikerer. - min fej sorry.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:57

Du kan gøre det at du søger et bindende svar hos Skat. Det koster 300 kr. samt evt. omkostninger til udarbejdelse af ansøgning hvis du ikke selv vil lave den.

Det med de 15% er en særlig bestemmelse hvorefter man ved at indgå en ensidig forpligtelsesaftale kan få fradrag på op til 15% af sin personlige indkomst, og den er lidt restriktiv. Eksempelvis skal du forpligte dig til at betale i minimum 10 år. 

Du skal herudover være opmærksom på at det er dig (eller jer) personligt der er part i aftalen i skattemæssig henseende (fordi et I/S ikke er et selvstændigt skattesubjekt). Dvs. ydelserne anses hævet i virksomheden og betalt personligt. I får kun ligningsmæssigt fradrag som har en begrænset skatteværdi. 

Kan man derimod få det ind under reklamebegrebet - hvad dine tanker også går i retning af - kan donationen fratrækkes i virksomheden uden anden begrænsning end at ydelsen skal stå mål med den værdi I får igen og det er her at et bindende svar kan overvejes.   

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:01

Nemlig.  Ja det må man da håbe. Det var/er jo MMOlsens indlæg/situation der diskuteres.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:06

Hej!

Ja...situationen ville være en anden, såfremt vi snakkede selskaber.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)