Direktøren for Chanti har udtalt: "Vi er i gang med nogle tunge strategiske udviklingsprojekter, som jeg desværre ikke kan afsløre, da de vil vende op og ned på smykkebranchen i Europa og sætte enhver konkurrent flere år bagud."
Hvad de så pønser på kan man jo kun sysle om, men outsorcing foregår efterhånden på alle områder, indenfor alle brancher. Selv Georg Jensen har flyttet en stor del af deres produktion til Thailand. Der har i årevis været store ændringer undervejs i branchen. De guldsmede der klare sig godt, uafhængig af prisen er de små forretninger, der tilbyder den individuelle personlige løsning, synligt dansk håndværk og et unikt design. Hvis man sælger meget klassiske smykker eller masseproducerede smykker er det afgjort prisen der er konkurrence på. Og så er det jo af afgørende betydning, om du kan gøre det billigere end de andre, når man tager alle aspekter med.
Så er der lige disse overvejelser...
For det første kan du ikke bare importere færdige smykker fra Thailand og sælge dem, fordi de oftest er stemplet f.eks. 14K eller 18K, hvor de i Danmark skal stemples 585 eller 750 OG have din virksomheds personlige navnestempel, som skal registreres hos Force Technology og koster er årligt gebyr at have. Så hvis du vil importere smykker fra Thailand skal du have en aftale med producenten om, at de sætter dine stempler i smykkerne. Det er umiddelbart ikke noget problem - du skal bare kende reglerne.
Men så er der de strenge krav om indhold af nikkel i smykker der sælges indenfor EU. Man tænker ikke normalt på at guldsmykker indeholder nikkel, men det kan de faktisk godt. Særligt USA er langt bagud på det område! Og nu er Miljøstyrelsen netop kommet med endnu et tillæg, som selvfølgelig ikke gør tingene nemmere. Læs mere her:
http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/A9B73611-F6EC-43EE-9751-9205B86F0C9A/0/Smykker.pdf
Så er der problemet med konfliktdiamanter, hvis du vil sælge diamantsmykker. Det kan være svært at føre kontrol med uden for EU. Læs mere her:
http://www.europa-kommissionen.dk/eu-politik/noegleomraader/ekstern_udvikling_fusp/bloddiamanter/
Se desuden lovgivning om handel med ædelmetaller: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=66345
Alt dette er jo "bare" et spørgsmål om grundig kontrol af produktionen, men der skal fagfolk til, og hvis kravene ikke overholdes, kan det koste virkelig dyrt.
Og så er det også værd at huske på, at selvom toldsatsen er på 2,5% er det ikke sikkert den er det om 2 år!
Min sidste bekymring i sådan et projekt vil nok være kvaliteten af håndværket, da Thailand er kendt for at have nogle virkelig dygtige guldsmede! Jeg ville nu alligevel sørge for, at alliere mig med en kyndig, hvis jeg var dig. Så du er sikker på at finde den helt rigtige, da der uden tvivl også vil være dårlige producenter i Thailand.
Jeg laver selv smykker og har tidligere leget med tanken om, at få nogle smykker produceret i Thailand. Det blev dog ved tanken, da jeg tydeligt kan se, at mine kunder vil have det personlige håndværk. Men jeg har i den forbindelse haft kontakt med det, der ligner en rigtig dygtig og reel producent i Bangkok, og du er velkommen til at skrive til mig, hvis du beslutter at gøre noget ved sagen :)
Med venlig hilsen Signe