Hej gæve amino'er, jeg har brug for jeres hjælp. Til en forretningsplan jeg sidder med skal jeg indgå henvisningsaftaler med forskellige udbydere af diverse produkter der skal markedsføres via en hjemmeside. I den sammenhæng skal der stiftes et firma, men dette firma skal med tiden også håndtere andre forretninger inden for andre forretningsområder. Nu kunne jeg så godt tænke mig at høre; hvem bør kontrakten indgåes imellem? Er det imellem hjemmesiden der skal markedsføre produkterne og udbyderne, eller vil det være bedst (eller er det måske et direkte lovkrav?) at gøre imellem de to juridiske enheder (læs: udbyderen og det oprettede firma)? Hvad er jeres erfaringer med dette? Jeg kunne godt tænke mig at få denne forretningsplan isoleret så meget som muligt fra det oprettede firma, også så et evt. fremtidigt salg af hjemmesiden (og de indgåede aftaler) vil være muligt uden alt for meget bøvl. I den sammenhæng kunne jeg forestille mig at det ville være bedst at indgå kontrakterne imellem hjemmesiden og leverandørerne og ikke firmaet og leverandørerne? Eller er det ligemeget? |
Hvordan forestiller du dig at en hjemmeside skal kunne indgå aftaler?
Du kan indgå aftaler via hjemmesiden, men det er firmaet bag der indgår som aftalepart. Det bliver jævnt svært for en leverandør at holde en hjemmeside ansvarlig igennem en retssag, men skulle det ske så sig lige til.. Jeg vil mægtig gerne sidde på en af tilskuepladserne i retssalen.
Spøg til side. Aftalepart skal være firmaet bag hjemmesiden og ikke hjemmesiden i sig selv. Spørgsmålet er så, hvilken type juridisk enhed du vil oprette. Er der tale om et anpartsselskab? I så fald kan du oprette binavne til hver af dine forretninger og blot benytte et selskab til dem alle. Hvis du opretter virksomheden som en enkeltmandsvirksomhed, kan du få SE-numre til flere enheder. Så skal du dog være opmærksom på, at du skal indberette og betale moms hver måned.
Jeg står med det ene ben ude af døren, så det blev et kort svar.