Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønmodtager eller selvstændig

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg søger hjælp ang. hvad konsekvensen er hvis skat anser ens arbejde for et lønmodtager job når man er oprettet som selvstændig.

Min historie: Min mand skal køre som sælger for et firma. De vil have han opretter et cvr.nr. og fakturer dem hver måned.
- Han får en kontrak med en klausul i
- I kontrakten står der specificeret hvad han tjener for hver kunde han hiver ind til deres firma
-Han fakturer kun dem
- Han bestemmer selv sin arbejdstid og arbejder hjemmefra når han ikk er ude hos
kunder og holder møder
- Firmaet stiller ingen krav om at han skal have et vist antal kunder ind og han kan til hver en tid stoppe eller holde ferie (for egen regning) når han vil
- Han får ikke stillet bil, tlf., computer eller andet til rådighed

Nå men vi ser det lidt som et ansættelsesforhold. Det har min mand prøvet at forklare ham der er medejer i firmaet. Men han siger det ikke betyder noget fordi han vil blive beskattet personligt?

Mine spørgsmål:
-Hvad mener han med det ikk har betydning fordi han bliver beskattet personligt?
- Vil i ikk betragte det som et ansættelsesforhold?
- Hvad er konsekvensen for os hvis han opretter cvr og skat et halvt år senere eller mere vurdere at det er et ansættelsesforhold?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46683
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort sagt - sker der næppe spor hvis din mand kører det som personlig virksomhed - ikke for ham i alle fald. Risiko ligger hos den der betaler, hvis din mand ikke betaler sin skat, så kan han hænge på den

Så længde din mand ikke kører dette i selskabsform - IVS eller ApS typisk, og ellers betaler sin skat, sker der næppe ham spor - det er arbejdsgiveren der så kan være i problem - Som personlig virksomhed er skatten personlig og så længde din mand betaler den og ikke laver numre med at ændre kørsel fra og til fast arbejde til kørepenge  sker der ikke noget

Jeg kan heller ikke helt udelukke, at han faktisk er selvstændig, og så er alt lige meget men i alle fald - kører han det i personlig virksomhed kan jeg ikke se HAN kan komme i problem (bare han får den pris han skal ha til alt - ferie, sygdom, opsigelse osv)

Det er en - i mine øjne - syg tendens - at "arbejdsgivere" flygter for ansættelsesansvar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)