Jeg importerer surf udstyr fra USA med det bøvl, der nu følger med ved import. Det amerikanske firma sælger surfudstyr mange steder i EU og det eneste lager der findes, er i USA. Det giver nogle praktiske ulemper i forhold til reklemation, distrubition og kunderservice. Derfor er jeg ved at lave en plan til, hvordan det amerikanske firma kan oprette et hovedkvaerter i Danmark med et lager til eu. Men hvordan skal det rent praktisk gøres? Skal der oprettes et helt nyt firma i dk eller kan man nøjes med at registrere det amerikanske firma i DK også? Kan det danske hovedkvarters regnskab køre over det amerikanske firma eller skal den danske afdeling køre eget regnskab? Dvs kan dendanske afdeling udelukkende fokuser på logistik og kundebehandling og lade alt regnskab være op til hovedsædet? Hvilke fordele vil et lager og et hovedkvarter i EU give? Kan der spares noget i moms, hvis det amerikanske firma bliver oprettet i DK? Told kan der vel ikk spares på, da det jo skal opkræves så snart en vare kommer inden for eu. Selvom det bliver i samme firma, ikk? |
Hej
Du skal jo overveje hvilket firma der skal betale løn til dem der arbejder på lageret i dk. Formentligt skal der også være et EU baseret firma til at importere varerne så der kan betales importmoms m.m. Det kunne i princippet være dit eksisterende firma eller et nyt firma du opretter.
Hvis alt regnskab skal være op til det amerikanske firma kan jeg forestille mig at varerne skal deponeres fx. i frihavnen hvor de endnu ikke er importeret til EU. Men så skal de alligevel senere "importeres" af et eller andet firma i EU, medmindre de kan sendes direkte med posten fra sådan et lager. Det ved jeg ikke lige. Jeg tror ikke det bliver så fleksibelt hvis du vil lade US firmaet køre alt regnskab.
Jeg vil istedet anbefale dig at få distributionsretten i Danmark og så tage bøvlet med import. Optimer processerne så det kører så smertefrit som muligt og sælg så videre til andre forhandlere også.
Mvh Jesper