I dag kører jeg et lille reklamebureau som enkeltmandsvirksomhed, og jeg har i længere tid gået med overvejelser om at starte lidt småt med webshops., og spørgsmålet er om jeg må lave det under samme CVR som mit reklamebureau.
Jeg har jo selvfølgelig en indkomst i dette firma, som jeg gerne ville benytte til indkøb mv., for at skulle undgå at beskattes af disse gysser ved en udbetaling, før investering i f.eks varelager i nyt firma.
Er det muligt? Kan man "overføre overskud" fra en virksomhed til en anden?
Hej Kapteina. Ja, du kan i al fald kun have ét CVR-nummer som enkeltmandsvirksomhed. Du kan så opfatte det som havende forskellige 'afdelinger'. Dermed skal du også kun aflevere et samlet regnskab, hvorved 'underskud' fra det ene fratrækkes 'overskud' i det andet, og hvorved dit 'overskud' således er 'overført'. Skal du have fradrag for noget i en 'afdeling', skal du så også kunne godtgøre, at den ser ud til at ville blive en overskudsforretning.
I tips/tricks-afdelingen kan ligge, at du bruger forskellige bankkonti til hver. Kun hvis det er relativt omfattende, ville jeg bogføre i to regnskaber, men det er nok en smagssag. Hvis det udvikler sig, kan du også overveje at have to kapitalselskaber, f.eks. ApS, til hver 'afdeling'. God vind med den nye afdeling :-)
I dag kører jeg et lille reklamebureau som enkeltmandsvirksomhed, og jeg har i længere tid gået med overvejelser om at starte lidt småt med webshops., og spørgsmålet er om jeg må lave det under samme CVR som mit reklamebureau.
Jeg har jo selvfølgelig en indkomst i dette firma, som jeg gerne ville benytte til indkøb mv., for at skulle undgå at beskattes af disse gysser ved en udbetaling, før investering i f.eks varelager i nyt firma.
Er det muligt? Kan man "overføre overskud" fra en virksomhed til en anden?
Tips/tricks?
ja du kan ha flere aktiviteter i samme virksomhed og nej du kan ikke overføre overskud fra personlig virksomhed til noget andet. Du er med på, at du ikke har indkøb af varer som en udgift ikke? Varekøb er ikke fradrag - det er varen først når den sælges, hvor der forhåbentlig så er igen et overskud at beskatte
Du skal også være med på, at uanset du driver flere ting i samme CVR så skal der være sammenhæng mellem indtægt og udgift i et vist omfang