Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS - særlig reserve

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har prøvet at finde svar på noget der har undret mig et stykke tid.
Et IVS skal henlægge 25% af fortjenesten til en særlig reserve, men jeg kan ikke finde meget mere om hvad dette indebærer.

Kan den særlige reserve bruges til at købe aktiver for, eller er det fuldstændig døde penge indtil det tidspunkt man når 50000 i samlet kapitalgrundlag?
Og er der krav om at de skal stå på en særskilt konto ?

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 17:11

Det er en regnskabsteknisk post på egenkapitalen. Ingen særlig bankkonto eller noget. Den bruges til at opsamle overskud indtil selskabskapitalen + reserve er 50.000 kr. Som er nødvendigt i et ApS

Du kan bruge pengene i banken som du vil

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:24

Det betyder, at I må bruge penge som I vil så længe jeres oprindelige kaptal er intakt

I skal hvis I har overskud, spare 25% af det som skal overføres til særlig reserve - som er en regnskabskonto der bygges op og ikke en bankkonto

Har I ikke overskiud skal I ikke spare den op

Det I ikke må, er at bringe jeres oprindelige kaptial ned til under det halve 

Overvej 55 kr efter min bog om netop IVS. Alt for mange driver IVS uden at vide noget om reglerne http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:27

Der er ikke noget "forbud" mod at bringe den oprindelige kaptial ned til under det halve. Det medfører bare nogle krav til selskabets ledelse og aktionærer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:00

Whiskey:

Der er ikke noget "forbud" mod at bringe den oprindelige kaptial ned til under det halve. Det medfører bare nogle krav til selskabets ledelse og aktionærer.

korrekt - der burde have stået - det i ikke BØR er at ... netop fordi der så er krav til ledelsen men man kan jo sige den er tosset som bestemmelse med 1 krone i kapital mange steder, for helt ærligt 1 krone eller 50 øre - nå men

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:19

Enig John..... Men i princippet kan en generalforsamling holdes ved køkkenbordet og konstateringenkan være at man forventer at selskabet ved egen drift kan reetablere selskabskapitalen......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:13

Whiskey:

Enig John..... Men i princippet kan en generalforsamling holdes ved køkkenbordet og konstateringenkan være at man forventer at selskabet ved egen drift kan reetablere selskabskapitalen......

også enig - men det ændrer jo ikke ved, at de misses af mange + man jo generelt har svært ved at drive et selskab uden kapital, men ganske enig - MASSE af selskaber skriver bare, at næste år så ......  Nok noget som burde rydes lidt op i, og som i stigende grad nok KAN medføre hæftelsesgennembrud fremover

vh John H

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)