I et andet indlæg har vi haft en interessant dialog om hvorvidt kendte brands, kendte varemærke har noget formål med at involvere sig i Network Marketing. Det er min konklusion, at det ikke er nogen særlig god ide - medmindre man skaber en ny produktkategori under dette varemærke eller eventuelt påtænker at gå ind på markeder, hvor man endnu ikke er repræsenteret. Richard Branson valgte som bekendt for nogle år siden at udnytte synergi effekt på hans brand til at lanchere kosmetik og smykker på netværksbasis via MLM selskabet, Virgin Cosmetics.
På det amerikanske marked har flere selskaber lancheret nye kaffeprodukter (+kafferelateret produkter) via Network Marketing. Jeg har sådan set blot ventet på at nogen ville tage initiativet i Skandinavien.
Det er nu sket... omend det ikke er et nyt varemærke, men er bygget op omkring Rombouts fra Belgien, hvor de har været på markedet i mange, mange år - og er et kendt, etableret varemærke på almindeligvis - ikke via MLM.
Zinzino er navnet på markedsføringsorganet - der promoter forretningsmuligheder med kaffe på netværksbasis i relation til kaffeproducenten Rombouts varemærker. Samtidig markedsfører de espresso-maskiner.
Sådan her skriver de på hjemmesiden:
"Det kræver så lidt i livet for at sætte ekstra glans på tilværelsen. En fyldig duft af en liflig kaffe, og en varm følelse, toppet med lykken af lidt skummet mælk. Zinzino Café Club er en medlemsklub som tilbyder dig markedets mest let anvendelige og enkle system for at få en perfekt cappuccino, caffè latte eller espresso hjemme. Uden at være professionel Barista".
Umiddelbart finder jeg ideen rigtig spændende - men må samtidig have et vist forbehold: Belgien er ingenlunde et MLM land og Rombouts har klogt nok holdt sig væk fra at skabe sammenhæng mellem deres produkter og netværk i Belgien.
Netop derfor er det tydeligt, at de via Zinzino tester mulighederne af på markeder hvor de endnu ikke er repræsenteret.
Det er spændende at se om de forbliver samarbejdspartnere eller de lige pludselig hiver stikket ud fordi Rombouts bliver alt for tæt bundet med MLM i negativ forstand. Zinzino er nemlig opbygget via et det klassiske binære system, hvor man vælger 1 eller 3 indkomstcentre... det skal nok skabe en vis "hype" - jeg har mere end eén gang pointeret, at intet selskab endnu er forblevet store med den slags bonusplaner.
Men hvem ved... jeg kan ihvertfald ikke tillade mig at sige, at jeg ved det! - Men det kan være Zinzino ændre på det faktum.
Thumbs up til konceptet og idéen - det skal de have med sig ;-)
Ørjan Sæle, den måske største networker i Norge (ihvertfald mest kendte) - og forfatteren, Edward Ludbrook er ansigterne udaftil i dette setup. De er begge dygtige og respekteret - så grundlaget for duplikation, kompetent træning er helt sikkert på plads.
Ørjan Sæle var blandt andet med til skabe enorm vækst for Natures Own i Norge - og sidenhen var han blandt grundlæggerne af Seven -
|
Jeg ved at der var nogle danskere der var ved at bygge MLM op omkring kvalitets kaffe. De havde opbygget et sammenarbejde med Bodum, så en startpakke bestod af noget kaffe + en C-Mill(noget til at kværne bønner med).
Jeg var faktisk ved at klappe i mine små hænder, for jeg kender godt nok mange der godt kan lide en kop kvalitets kaffe. Men så læste jeg at den eneste måde man kunne handle på var online. Så viste jeg godt at store dele af mine forældres generation ikke ville kunne handle (de ved jo stadig ikke hvordan man kommer på inder-nettet
Firmaet måtte dog også dreje nøglen om efter få måneder. Jeg mener det hed Cafe-Libre.
Jeg synes det kunne være fedt hvis andre kunne finde på at starte noget lign, og gerne dansk, så man kan støtte et dansk selskab. Men der skal bare være bedre muligheder for at handle evt. via et katalog og tlf.