Een ting er, at man kan sælge gennem Facebook, hvor ROI, Return-on-Investment er en afgørende parameter. Men hvad er succeskriterierne på Facebook, når en virksomhedsside bruges til PR? Hos Affectum ApS, der er et kursushus som arbejder B-t-B med den kommunale ældrepleje, har vi nyligt oprettet en facebook virksomhedsside, hvor forskellige boostede indlæg med 20 dollars over 14 dage i halen har fået en udbredelse som typisk for en mundret videoclip med Affectums direktør hedder 4739 nåede personer, heraf 281 organiske (3.4 tusinde visninger). Facebooksiden følger her: https://www.facebook.com/affectum.dk/?fref=ts Vi har tilsvarende haft indlæg med tegninger af den i øvrigt fremragende bladtegner Dres Simonsson, hvor der ud fra fx 2960 nåede personer er 390 organiske. Ingen tvivl om, at videoclip'ene vinder over indlæggene med de flotte tegninger. De er omvendt også dyrere at lave. Affectum, der coacher ledere og ansatte i ældreplejen, består af folk med psykolog, psykoterapeut og anden akademisk baggrund. Med andre ord har vi en række små mentale værktøjer - som fx. øvelsen "Find dit indre kompas" - der taler til almindelige mennesker, måske navnlig kvinder. Vi vil forsøge, at cross-promote facebook-indlæggene med indlæg i de etablere medier, kronik i fx Børsen etc. Men igen, hvad vil I mene er succeskriterierne for en medieindsats, hvis formål er at fremhæve brand awarenes. Forskellen på at være et brand og ikke at være et brand, er, at det for salgsfolkene kan være en klar fordel, at modtager allerede kender brandet fra medier, fra facebook, når salgsfolkene B-t-B ringer op. Venlig hilsen, John de Summer-Brason, cand.comm. |
Kendskab er jo netop ekstremt vanskeligt at måle, med mindre man bruger meget dyre metoder.
Jeg har ikke set dine videoer, men hvis de indeholder generel viden, som ikke forældes, har de jo stor blivende værdi - og det kan være med til at retfærdiggøre den højere produktionspris.
Facebook-udbredelsen behøver ikke sige specielt meget om, hvorvidt kendskabet er nået ud til de rigtig mennesker. Det handler meget om at være synlig i de kanaler, hvor målgruppen føler sig godt tilpas.
Men alt det ved du jo :-)
Hans