Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i privat bil

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Præstø
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Har jeg forstået det her rigtigt:

Jeg har dokumentation for min (firma)kørsel i egen bil. Jeg skal nu bogføre kørslen og have pengene ud af firmaet.Jeg gør således:

Jeg ganger statens takst med mit antal kilometer.

Jeg sætter den i debet på kontoen der hedder udbetalte kilometerpenge og i kredit på banken f. eks.

Det fulde beløb? Og så hæver jeg bare pengene?

Sig det er rigtigt så bliver jeg glad..

Birgitte

Fra Aars
Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 22:50

Hej Birgitte

Så kan jeg glæde dig - det er helt korrekt.

Eneste forhold jeg kan se du skal være opmærksom er hvis du overstiger 20.000 km kørt i 2007 - så falder kilometersatsen til cirka det halve for de overskydende kilometer.

God fornøjelse

Ole

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 22:57

Har sjovt nok også lige et par spørgsmål ang. dette emne, så måske jeg kan søge hjælp her i samme tråd.

Hvad skal man præcist dokumentere omkring kørslen?
Er det nok med antal kilometer og formål med turen?

Skal det være ens egen bil, eller er det ok hvis det er kærestens/konens/hustandens... ? eller måske endda hvis jeg har lånt en bil af en ven?

På forhånd tak.

Ib

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:35

Hvad skal man præcist dokumentere omkring kørslen? Du skal kunne dokumentere og sandsynliggøre din erhvervsmæssige kørsel.

Er det nok med antal kilometer og formål med turen? Nej du mangler et vigtigt ord som hedder aflæsning og afstemning af kørslen.

Skal det være ens egen bil, eller er det ok hvis det er kærestens/konens/hustandens... ? eller måske endda hvis jeg har lånt en bil af en ven? Det er fint nok at det er ens egen eller husstandens bil, sålænge det ikke er en bil som er stillet til rådighed som fri bil. 

Man skal når vi taler om skattefri godtgørelse iøvrigt være opmærksom på den særlige 60 dages regel som man kan risikere at ryge ind i hvis man kører til samme kunde - her taler vi kørsel mellem hjemmet og pågældende kunde - flere gange. Helt konkret: Hvis man kører denne strækning mere end 60 arbejdsdage målt over en vilkårlig 24 måneders periode. Besøger man eksempelvis en kunde en gang om ugen på vej hjemmefra ja så man blive fanget af denne regel.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 09:33

Mange tak for dit svar, selvom det stadig efterlod et enkelt spørgsmål.

"Aflæsning og afstemning af kørslen" - hvad dækker det over? Skal man aflæse f.eks. trip-tælleren i bilen? Kan ikke se hvad det giver af ekstra/god dokumentation for nogen?

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 10:22

Der er faktisk flere krav:

1. km-tællerens udvisende

2. Dagligt ført

3. formål

Se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104054

Hvis jeg skal argumentere for det med km-tælleren (det behøvede jeg egentlig ikke), så er det noget med at Skat teoretisk kunne tjekke det med km-standen på bilen ved det to-årlige syn.

Det er jo svært at dokumentere hver enkelt km, så derfor har Skat pålagt sig en slags 'omvendt bevisbyrde': "Hvis der er ført 'fyldestgørende kørselsregnskab', så skal Skat have ganske særlige grunde til at tilsidesætte dette kørselsregnskab."

Det er altså Skat der selv har beskrevet reglene for at de ikke vil gøre vrøvl. Du kan vælge at følge disse regler (dette er det nemmeste) eller du kan vælge selv at afgøre hvad der dokumenteret/sandsynliggjort og så tage bøvlet hvis Skat ikke mener det er dokumenteret/sandsynliggjort.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:21

Ja men der kan opstilles rigtig mange krav, såvel når vi taler kilometergodtgørelse som når vi taler om fri bil problemstiling. Skat har såmænd også stillet krav om at man skal kunne dokumentere hvilken bil kørslen er erlagt i (i ansættelsesforhold). Det alt afgørende er at man kan sandsynliggøre den erhvervsmæssige kørsel, via kørselsspecifikation og ved at påvise den erhvervsmæssige udnyttelse, via arbejdssteder o.l. Der kan aldrig opstilles nogen skudsikker metode hvorpå man er sikker på at Skat også anerkender opgørelsen. Er der bare den mindste afvigelse/uoverensstemmelse vil Skat i princippet kunne tilsidesætte kilometerregnskabet. Derfor handler det i høj grad om at man kan tale sin sag.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)