Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på betalingsgebyr - Hvad gør folket?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Vi er ved at lave lidt om på vores shop, og har igennem en periode været opmærksomme på at vi burde opkræve moms af betalingsgebyret.

Betalingerne er generelt små, og varierende i størrelse, så det giver for os ingen mening at have gebyret direkte i prisen (Der kan være alt fra få kroner til flere et par hundrede).

Når jeg læser rundt på nettet er der dog en del forskelligt, og det undrer mig lidt, ikke mindst taget i betragtning af hvornår de forskellige artikler er skrevet.

http://www.kfst.dk/Indhold-KFST/Nyheder/Pressemeddelelser/2014/20140419-Netbutikker-tager-for-hoeje-kortgebyrer?tc=E538038EB1E04A96B9964BE4C0F85F46 netbutikker tager for høje gebyrer.

http://www2.deloitte.com/dk/da/pages/tax/articles/Dankortgebyrer-er-ikke-momsfri.html dankortetgebyrer er ikke momsfri.

https://www.emaerket.dk/nyheder/2013/guide-saa-meget-maa-du-opkraeve-i-betalingsgebyr så meget må du opkræve i betalingsgebyr (Med priseksempler, UDEN moms).

Jeg bider selvfølgelig mærke i at artiklen fra emærket er ældre end d. 28. januar 2016 hvor skatterådet har svaret på spørgsmålet om moms.

De to betalingsudbydere vi har brugt, pålægger gebyret automatisk, UDEN moms.

Vores egentlige plan var at pålægge gebyret, plus vores udgift pr. betaling (eksempelvis 25 øre) og så momsen, men er i tvivl om, om det reelt bliver ulovligt at gøre.

Alle erfaringer vil blive værdsat :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:31

finansielle institutioner - banker f.eks. skal ikke lægge moms på gebyr - men du som momspligtig der viderefakturer gebyr skal lægge fuldt ud moms på gebyret - hvis det var det som var spørgsmålet

vh John Hannover

Tilmeldt 11. May 10
Skrevet kl. 13:33

Hej John

Det var egentlige spørgsmålet, min forvirring er blot, at e-mærket med deres eksempler skriver det uden moms.

Jeg er klar over at artiklen er fra før 2014, men forstår ikke at de ikke har lavet en opdatering eller lignende så. Det sammen med at de gateways vi har erfaring med, IKKE pålægger momsen, selvom man beder gebyret pålagt kunden, gjorde at vi havde lyst til at høre nærmere til folkets erfaringer.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:45

mandeblad:

Det sammen med at de gateways vi har erfaring med, IKKE pålægger momsen, selvom man beder gebyret pålagt kunden, gjorde at vi havde lyst til at høre nærmere til folkets erfaringer.

Nej, de pålægger ikke momsen og skal sikkert heller ikke.

Det der er afgørende (og som Skat har præciseret) er hvad du som virksomhed leverer. Leverer du finansielle produkter er selve leverancen undtaget fra moms. Leverer du et produkt fra en webshop er det netop produktet som bestemmer om du skal ligge moms på eller ej, betalingsgebyret er en del af det produkt ikke et selvstændigt produkt i sig selv.

Tilmeldt 11. May 10
Skrevet kl. 14:24

Hej Jesper, tak for svar :)

Jeg er enig i at det ikke er gateway'en der har ansvaret, men man må antage at 95% af deres kunder er momspligtige/sælger momspligtige ydelser og derfor burde momse gebyret.

I min søgen har jeg kigget på fakturaer fra webshops jeg har købt hos, og kan se at mange indtil sidst i 2015 har trukket dankortgebyr, men ikke puttet moms på. Men det ser ud til at de fleste har fjernet gebyret helt siden, så nu kører de det vel bare over produktets pris.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:43

mandeblad:

I min søgen har jeg kigget på fakturaer fra webshops jeg har købt hos, og kan se at mange indtil sidst i 2015 har trukket dankortgebyr, men ikke puttet moms på. Men det ser ud til at de fleste har fjernet gebyret helt siden, så nu kører de det vel bare over produktets pris.

Det lyder ikke usandsynligt. Meddelelsen fra Skat kom ud i februar 2014, så inden revisorer og lign. fik kommunikeret det ud til deres kunder hvordan korrekt behandling er, er der nok gået 1-2 år. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)