Jeg er igang med at investere i noget software, men kan konstatere, at jeg ikke har tilstrækkelig kapital på min firmakonto. Derfor har jeg tænkt mig at smutte ned til banken og indbetale nogle penge kontant. Dog undrer jeg mig over følgende
1. Skal jeg oplyse kapital forhorhøjelse til cvr.dk? 2. Skal jeg bogføre det i Dinero, og hvis, hvordan?
Du kan derimod godt give selskabet et lån - Du skal så oprette et simpelt lånebrev hvor du aftaler at lånet er kortfristet (anfordring) og du skal så lade selskabet betale dig rente af beløbet (markedsrente f.eks 4-12%) som selskabet har fradrag for og du beskattes af
Er det så ikke mest attraktivt at gør det via et lån set med skattebrillerne, da jeg jo kan trække det fra i selskabet? :)
Forresten, tak fordi du altid giver dig tid til at hjælpe - det sættter jeg pris på.
VH Morten
tja - trække det fra i selskabet med værdi 22% og beskattes af det selv jo - med lidt højere - 28,6 til 42,7% skat så det kan man vel ikke helt sige. Omvendt er det jo ikke højere - hvis man er nede i den lave sats - end skat af løn fra selskabet - tværtimod. Ved den lave sats (i hovedet op til ca 41t positiv kap indkomst er det billigt nok)
Det er kun rente der kan trækkes fra - jo ikke tilbagebetalingen. Husk også, at pengene som udgangspunkt er tabt hvis selskabet går konkurs
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER