Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Måske konkurs/betalingsstandsning/afslutning af firma

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino's

Har tidligere været bruger herinde men har måttet oprette under nyt navn da den mail der er tilknyttet det gamle brugernavn desværre ikke længere er indenfor min rækkevide.

Har været selvstændig siden April 2004, i starten med foryggende succes, men kom desværre slemt til skade med mit ben i foråret 2005, forsøgte i starten at drive firmaet videre men måtte sygemeldes, herefter fulgte 3 operationer og det endte med at jeg efter 1 år på sygeløn blev tilbudt revalidering af min komune.

I min sygemeldingsperiode forsøgte jeg forgæves at afhænde mit varelager, på det tidspunkt ca 370.000kr excl. moms, men min sagsbehandler på komunen understregede KRAFTIGT at jeg IKKE kunne gøre dette da det ville betyde at jeg mistede min sygeløn.

Så stod jeg der, det tog hårdt på min familie og ikke mindst vores økonomi og det ender med at jeg i Marts 2006 går fuldstændig ned med en depression, stadig på sygeløn, renterne på kassekrediten vokser og vokser og min bankmand begynder at få kolde fødder og han vælger så at tage røven godt og grundigt på min kone og jeg.  Vi har inden opstart af mit firma besluttet at sætte vores hus i hendes navn hvis der skulle ske noget, så i 2006 hvor vores privatøkonomi er godt ramt af over 1 års sygeløn bestemmer vi os for at omlægge lån i huset så vi kan få lidt luft i økonomien igen, i forbindelse med dette får vores bankmand så lige lusket et pantebrev ind (200.000) hvor vi skriver på at vi hver især dækker for hinandens gæld, noget vi ALDRIG ville gå med til.

Han nævner intet, men da jeg så i Februar 2007 blir raskmeldt og bestemmer mig for at søge ud på arbejdsmarkedet så bliver vi kaldt til et møde i banken ang. afviklingen af mit firma og her præsenterer han så den famøse håndpantserklæring og siger at han vil have kassekrediten indfriet HTM. ellers vil han gøre deres krav gældende. Min kone bliver forståeligt nok særdeles sur og ked af det da det ALTID har været aftalen at vores økonomi skulle holdes adskildt.

Jeg indviliger i at afhænde lageret men gør ved dette møde opmærksom på at det ingenlunde kan dække beløb der nu stårpå kassekrediten, dels pga 1½-2år renter og det faktum at jeg inden 2 mdr før min sygemelding havde købet en reklamekampagne på Den BlåAvis til ca 100.000 og at udgifter som forsikring af varelager, revisor udgifter osv jo stadig skulle betales selvom der ikke kom penge i kassen, men han er med på at jeg forsøger at afhænde lager og at vi så ser på det henover de næste par måneder.

Det viser sig dog svært at afhænde lageret til fornuftige penge og jeg prøver såvidt muligt at fokusere på at holde min famile sammen og få succes på mit nye job, hvilket heldigvis er lykkedes særdeles godt.

Men nu skruer den kære bankmand desværre bissen på igen, hvilket jeg for så vist godt forstår, men med et bud påvarelageret på 100.000kr så skylder jeg stadig banken knap 400.000kr (heraf er ca 150.000kr vel renter) og jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg skulle kunne rejse den slags penge, jeg ejer intet ud over en værktøjskasse og det tøj jeg går i.

Jeg er klar over at han selvfølgelig kan gøre krav på de 200.000 som håndpantserklæringen lyder på, dem kan vi også skaffe, så han kan i det mindste ikke sætte os på gaden, men hvordan forholder jeg mig ??

Skal jeg lade firmaet gå konkurs ??

Skal jeg forsøge at slå en handel af med banken ?? kan man overhovedet det ???

Råd vejledning modtages med kyshånd fra en hvis drøm blev til et kæmpe mareridt.

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 8. Jan 08
Skrevet kl. 20:51

Ja sorry, det blev sgu en lang smøre, men håber nogle vil tage sig lidt tid til at kigge det igennem.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 22:57

Hej

Jeg kan forestille mig at det ikke er et pantebrev, men et ejerpantebrev - altså din kones eget pantebrev i hendes eget hus som hun har

lagt til sikkerhed i banken jvf håndpantsætningserklæringen. Derfor er det vigtigt hvordan pantsætningen er formuleret,

er det specificeret hvad ejerpantebrevet ligger til sikkerhed for, eller er det til sikkerhed for "enhver forpligtigelse i nu har og senere må få"

Jeg vil foreslå at i lader en revisor eller advokat se sagen igennem, da det er umuligt at udtale sig om muligheden for at kunne handle af med banken, uden at kende sagen og jeres økonomi til bunds. men man kan jo ikke fortænke banken i at kræve beløbet.

Havde i gæld der var dækket af ejerpantebrevet før omprioriteringen, eller er ejerpantebrevet først oprettet i forbindelse med omprioriteringen ?

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 8. Jan 08
Skrevet kl. 06:15

ejerpantebrevet er først oprettet i forbindelse med omprioriteringen, og desværre er det kontroleret af revisor, der er ingen vej uden om det, men jeg synes det er oprettet bag om ryggen på os og det har jeg heller ikke lagt skjul på i banken.

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 8. Jan 08
Skrevet kl. 06:16

Teksten er netop "enhver forpligtigelse i nu har og senere må få"

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 08:22

Hmm.. du skriver at i begge var nede at skrive under - Hvis det kun skulle stå i konens navn, kan jeg ikke se grund til, at i begge skulle skrive under?

Jeg står heller ikke på vores hus, da Jakob boede i det nogle år før vi møtte hinanden og det er derfor ham der har betalt indskud + det meste af lånet.. Så da vi lagde vores lån om til en bedre rente for noget tid siden, skulle jeg da heller ikke skrive under på noget, når jeg jo ikke stod på lånet?

Prøv at snakke med fx en advokat som én foreslår, jeg ved at der i Kolding er gratis advokathjælp på biblioteket én gang om ugen, måske der også er det i din kommune. Du kan jo evt. undersøge muligheden for gældsernæring.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 08:36

Hej

jeg vil foreslå at i sammen med den revisor i allerede har ind over, prøver at forhandle en afvikling af gælden på plads,

som både i og banken kan leve med, da et beløb som du skitserer ikke er umuligt at afvikle hvis i tjener fornuftigt.

Men igen kræver det at man kender sagen til bunds.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 09:18

Du skal straks tage kontakt til en advokat og han kan vurdere om du skal gå i betalingstandsning eller konkurs, men alt i alt er en advokat din bedste rådgiver der kender reglerne omkring evt. gældsanering..

Jo før jo bedre, så skynd dig at aftale tid med en advokat, før din skyld havner i fogedretten..

Pengene er givet godt ud til den hjælp du kan få..

Prøv en af de gode advokater i Skanderborg, Poul Lorenzen på tlf. 86520777 og han er ikke dyr, men meget dygtig til sit fag.

Geeked

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 8. Jan 08
Skrevet kl. 16:00

Jeg var og er kautionist på kreditforeningslån og boliglån står i både konens og mit navn.

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 8. Jan 08
Skrevet kl. 16:02

Revisor er jeg blevet SÆRDELES varsom med, blev i 2007 opmærksom på at min bankrådgivers kone er ansat hos min revisor, så derfor er jeg bange for at informationer/planlægning hurtigt ender som et emne henover deres aftensmad.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)