Hvordan er proceduren for at overføre penge til holding fra ApS, og fra holding til ApS?
Jeg er klar over, at man ikke 'bare' må flytte penge rundt mellem driftsselskaber, og går derfor ud fra, at den rigtige måde er gennem holding-selskabet som ejer begge driftsselskaber.
Jeg har flygtigt overhørt at der er en formular på skat som skal udfyldes ved overførsel til holding - er det korrekt? Er der krav den anden vej?
Jeg er klar over, at man ikke 'bare' må flytte penge rundt mellem driftsselskaber, og går derfor ud fra, at den rigtige måde er gennem holding-selskabet som ejer begge driftsselskaber.
Der må gerne være mellemregninger mellem søsterselskaber, så længe renteberegningen af denne mellemregning er på samme vilkår som var den mellem 2 uafhængige parter.
I praksis; hvis de 2 søsterselskaber er 100% ejet af samme holding, er Skat "næsten" ligeglad med renteberegning da +/- renter i sambeskatningen går lige op, og der ligeledes heller ikke er nogen formueforskydning.
Kim Fonnesbæk Bang:
Jeg har flygtigt overhørt at der er en formular på skat som skal udfyldes ved overførsel til holding - er det korrekt? Er der krav den anden vej?
Den eneste formular jeg tror der eksisterer i forhold til Skat er udbytteangivelsen, hvis der skal flyttes kapital (skattefrit) fra drift til holding.
Tak for svaret. Så det nemmeste vil være, at lave et lånedokument mellem selskaberne på beløbet. Er der formkrav til det dokument, ved du det?
Der er ikke formkrav til lånedokument mellem 2 søsterselskaber, men en renteberegning skal uanset kunne dokumenteres. Et simpelt excel-ark med månedens bevægelser og løbende renteberegning er accepteret ved Skat og ligeledes som grundlag i forbindelse med en revision.
Om du skal lave et decideret lånedokument er (efter min opfattelse) først nødvendigt når der lånes mellem uafhængige parter og/eller såfremt der skal en eller anden form for pantsætning på.
Men er der tale om en mellemregning/lån mellem 2 søsterselskaber som har samme holdingselskab som ejer, tænker jeg et excel-ark er rigeligt.
jeg tror nu nok jeg ville lave en lille aftale - alene for at kunne vise, at der var en aftalt rente og betingelser - mellem to trods alt selvstående juridiske selskaber
formløst kan det sagtens være _ men bare noget med a har lånt b xxxx kr som anfordringslån (kortfristet og dermed ikke nødvendigt med varsling) til en rente af x% p.a. som betales årligt per y/yy
Jeg synes det er er fordel at kunne vise, at man har tænkt over det med renten og lavet en aftale. Renten skal svare til det selskabeerne kunne få andre steder - jeg MENER stadigt skat som udgangspunkt godkender diskonto + 4% hvis ikke man roder med anden dokumentation
Svinger lånet i størrelse, mener jeg skat godkender man bare bruger månedsgennemsnit (f-.eks via excel som Jesper foreslår)- Jesper ved nok mere
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER