Jeg har set en vandflaske, som jeg meget gerne vil replikere designet af, men selvfølgelig ændre navn og indhold til andet end vand. Mit spørgsmål er om det er lovlig at decideret kopiere deres flaske? Det skal siges at der er tale om en specialdesignet glasflaske og ikke bare plastik.
Kan der i fremtiden opstå juridiske problemer?
Så vidt jeg ved er der ikke søgt om patent på flaskens design.
Jeg tror du må konkretisere lidt, hvad det egentlig er du mener. Du ønsker, som jeg forstår det, at kopiere en flaskes fysiske fremtoning og blot erstatte indhold og navn. Lad os tage et eksempelvis; Du synes aqua d'or laver nogle flotte flasker og kopierer derfor fuldstændigt flasken, men ændrer dog navnet og kommer eksempelvis øl i flasken i stedet.
Er ovenstående korrekt, ud fra dit opslags mening?
Det korte svar her er efter høj sandsynlighed. På alt hvad man frembringer er der principielt ophavsret (eller copyright som mange kender det som) og det er derfor ikke tilladt at krænke andres ophavsret. Særligt da du formentlig vil opnå en økonomisk gevinst, eller nytteværdi, på at "snylte" på en andens design, vil du kunne straffes.
Har du læst linket? Du er stadig på meget tynd is og det vil højst sandsynligt være ulovligt. Lav dig eget design, indgå en aftale med virksomheden bag den originale flaske eller Drop ideen. Jeg forstår ikke helt, at du bevidst bevæger dig på et område, du godt ved formentligt er retsstridigt.