Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunstudlejnings-bizz

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Idé:

udlej kunst og tjen penge.

Bonus: Den forhåbentlige værdistigning (modsat alverdens andet udlejnings-materiale som mister værdi).

Kender branchen, har arbejdet i et udlejningsfirma, kender en del kunstnere.

Udfordring: kapital.

Koncept-eksempel: udlej 15 værker i 3 mdr. til et firma. Dvs udlej 4 puljer om året pr kunde.

15 kunstværker = 50.000 kr (jaja lavt sat - alt efter ”kvalitet”).

Ved day one:

4 kunder i et år koster i kunst-start-kapital minimum 200.000 kr. – altså 4 x 15 malerier.

Indtjening: 3000 kr pr udlejning = 12.000 pr kunde pr år = 50.000 kr ved 4 kunder pr år. Det er nok ok. Tager ikke megen tid.

Risikoen: at gå ned er muligt og så sidder jeg med kunst som (nok) er værdiløst, da kunst jo ikke har pålydende værdi. Dvs jeg kan hurtigt smide 2-300.000 kr væk. Jeg bor i kbh, har god kælder og behøver kun en skodvarevogn og et website og så lidt aggressiv telefonen til firmaer.

Jeg ved idéen holder, da mindst et lignende firma findes (det jeg arbejdede i) men kapitalen er en killer, da kunstens kvalitet (nok) afgør succeen.

Det andet firma har eksisteret i 40 år, er selvejende og det betyder at de ikke tjener en skid på at have mange kunder, det er bare mere besvær.

Er der nogen idéer til hvordan jeg undgår at spytte kapital ud?

Jeg har overvejet at låne kunsten og således også sælge den, men jeg tror det giver en masse administrativt bøvl (med umulige kunstertyper, redigering af kataloger, hjemmeside m.m.), da jeg jo skal låne en god del kunst af kunstnerne. Kunsten må gerne være til salg – til overpris forstås.

uddybende forklaringer er jeg frisk på, hvis ønsket. Giv gas !!!!

PS: er ikke bange for at afsløre idéen, da meget af indtjeningsmuligheden ligger i at købe den rigtige kunst.

vil gerne være anonym

Tilmeldt 27. Sep 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 01:56

Jeg vil meget gerne følge med i dit projekt. 

Fra valby
Tilmeldt 29. Nov 06
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 08:53

IdeaDu kan jo lave kunsten selv..Party!!!

Nu har jeg selv et stort netværk indenfor kunstnere af alle afskygninger, maler også selv billeder og har færdes i disse miljøer det meste af mit voksne liv.

Ideen med at låne kunsten er meget god i teorien men jeg tror du får meget svært ved at finde et "etableret" navn som vil låne dig sin kunst, muligvis du finder et opcoming talent som er med på den, men hvor meget du så kan ta for at leje kunsten ud, er nok tvilvsomt og om det i det hele taget kan betale sig med den tid du skal bruge på at sælge dit produkt.. Jeg tror desværre mest på at skal det blive en succes, må du bide i det sure æble og selv spytte en god krone i nogle fornuftige navne som jo så stadig er muligt at sælge viderer igen hvis du ikke finder kunder til din virksomhed.. 

Jeg ved at mange kunstnerer selv tar fat i firmaer, cafer olign. og får lov at udstille der gratis i den forhåbning at de skaber sig et navn og i bedste fald sælger nogle af deres værker.. 

En anden måde du kan køre det på ville være at skabe kontakt til nogle kunstnere, sætte billeder af deres værker på din hjemmeside og når du så får en kunde som kan li en given kunstners billeder, deler i leje indtægten i 30/70 eller hvad i nu kan forhandle jer frem til. På den måde slipper du for at brænde inde med et lager og mister kun din tid hvis det ikke kommer op at køre..

Lige lidt hurtigt brainstorm da jeg er på vej ud i det pulveriserende liv men håber det ku bruges til noget..??

Mvh Mads. 

Tilmeldt 7. Jan 08
Skrevet kl. 09:05

altså, det som jeg ser som problemet med kunstnerne er at de måske pludselig skal bruge deres malerier til et elelr andet. Man kan selvfølgelig lave kontrakter m.m. men så bliver det bøvlet.

Jeg har tænkt på om man kunne sælge sine andele i den købte kunst (og altså ikke firmaet). Denne plan kræver dog at man ikke kun udlejer men også sælger kunsten. En anpart kunne så være i 10 værker af kunster "X.X" og ved salg skulle penge primært tildeles andelshaveren, fx. 2/3 af salgsbeløbet. Lyder det dumt? Kender I til sådanne modeller.

---

Jeg tror ikke så meget på nødvendigheden af etablerede navne, da disse koster mindst 10.000 kr pr værk. Face it, folk kender ikke ret mange kunstnere udover de helt store kanoner.

Jeg tror mere på kunst med knald på, frem for kendte kunstnere, da det skal hænge i virksomheder. Derfor dur små raderiner og tegninger og andet sort-hvid fnidder-fnadder ikke. Alt muligt konceptorientet samfundskritisk kunst vil jeg også gå langt udenom. 

Er på arbejde.... 

vil gerne være anonym

Tilmeldt 7. Jan 08
Skrevet kl. 10:41

er der nogen som kort kan fortælle mig om reglerne vedr. opstart af virksomhed og modtage pagpenge. Jeg er akademiker og får vel ca. 10.000 (udbetalt) hvis jeg ryger på dagpenge

vil gerne være anonym

Fra Ringsted
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 383
Skrevet kl. 15:25
Tilmeldt 7. Jan 08
Skrevet kl. 15:36

Der er slet ikke tale om samme type firma - sådan som jeg forstår det.

Det er jo ren salg de foretager - ikke udlejning, som ville være mit firmas primære funktion.  

vil gerne være anonym

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 15:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Havde en gang samme ide. Jeg ville dog lave det med en rotations plads. Altså en plads eksempel billede eller piedestal. Herefter vil kunstværket blive udskiftede efter en given periode. Kortere perioder = højere pris. En virksomhed har en væg eller et hjørne de vil have fyldt ud. Dette betaler de sig fra og resultatet er en altid skiftende "udstilling" Hvad angår kunstværker kan man altid lave en ordning med kunsterne. At de får pr. mdr. at deres kunst er udstillet. Så har du ikke nogen indkøbs udgift! En anden mulighed er at få aber, børnehaver eller andre til at lave kunsten.... Det jeg fandt ud af var, at virksomhederne ville have en bestemt type kunst og ikke en bestemt kunster.

Dette var et lille uddrag at mit projekt, som kun blev til 20 A4 sider...lol Ja dem har jeg mange af Wink

Tilmeldt 7. Jan 08
Skrevet kl. 16:04

princippet er ens. Typisk hænger maleriet på den samme plads. Jeg er udemærket klar over hustler-mulighederne, men vil "generelt" gerne køre en ren stil.

Som sagt igen igen vil jeg gerne undgå for meget administrations-bøvl ved at låne kunst, holde styr på perioder, salg, aftaler, procenter m.m. 

vil gerne være anonym

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 16:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Var penge ikke et problem??

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)