Idé:
udlej kunst og tjen penge.
Bonus: Den forhåbentlige værdistigning (modsat alverdens andet udlejnings-materiale som mister værdi).
Kender branchen, har arbejdet i et udlejningsfirma, kender en del kunstnere.
Udfordring: kapital.
Koncept-eksempel: udlej 15 værker i 3 mdr. til et firma. Dvs udlej 4 puljer om året pr kunde.
15 kunstværker = 50.000 kr (jaja lavt sat - alt efter ”kvalitet”).
Ved day one:
4 kunder i et år koster i kunst-start-kapital minimum 200.000 kr. – altså 4 x 15 malerier.
Indtjening: 3000 kr pr udlejning = 12.000 pr kunde pr år = 50.000 kr ved 4 kunder pr år. Det er nok ok. Tager ikke megen tid.
Risikoen: at gå ned er muligt og så sidder jeg med kunst som (nok) er værdiløst, da kunst jo ikke har pålydende værdi. Dvs jeg kan hurtigt smide 2-300.000 kr væk. Jeg bor i kbh, har god kælder og behøver kun en skodvarevogn og et website og så lidt aggressiv telefonen til firmaer.
Jeg ved idéen holder, da mindst et lignende firma findes (det jeg arbejdede i) men kapitalen er en killer, da kunstens kvalitet (nok) afgør succeen.
Det andet firma har eksisteret i 40 år, er selvejende og det betyder at de ikke tjener en skid på at have mange kunder, det er bare mere besvær. Er der nogen idéer til hvordan jeg undgår at spytte kapital ud? Jeg har overvejet at låne kunsten og således også sælge den, men jeg tror det giver en masse administrativt bøvl (med umulige kunstertyper, redigering af kataloger, hjemmeside m.m.), da jeg jo skal låne en god del kunst af kunstnerne. Kunsten må gerne være til salg – til overpris forstås.
uddybende forklaringer er jeg frisk på, hvis ønsket. Giv gas !!!!
PS: er ikke bange for at afsløre idéen, da meget af indtjeningsmuligheden ligger i at købe den rigtige kunst.
|
Jeg vil meget gerne følge med i dit projekt.