Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af virksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 21. Feb 16
Indlæg ialt: 44
Fra  e-bike reseller Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har købt en virksomhed, men er i tvivl om hvordan jeg administrativt overtager den.

På virk.dk kan jeg gå ind på mit eget CVR (PMV) og foretage en overtagelse af anden virksomhed. Er det den vej jeg skal gøre det?

Kommer den nye virksomhed ind under mit eksisterende CVR, eller får den sit eget?

Venlig hilsen

Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

hvad har du overtaget. Er det en personlig virksomhed hvor du har overtaget aktiverne men ikke CVR nummer, som jeg formoder det er - så ophører den gamle med sit CVR og aktiviteter og aktiver overtages af dig. Om du som PMV kan gøre det i virk.dk ved jeg ikke, men sælger skal jo i alle fald sørge for at alt, varer og aktiver sælges ud korrekt til korrekte værdier + evt goodwill som kan udløse skat for sælger - og da du ikke er momsregistreret som PMV - skal det sælges med moms og sælger skal har alt på plads til sin kommende selvangivelse - det svarer for ham til en lukning i så fald http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html 

Jeg synes du skal lade en proff hjælpe dig, og nok først ændre fra PMV til enkeltmands 

Er det et selskab, så er det anparter du overtager ved køb og det skal  du ikke registrere i dit profil i CVR - men du skal ind som ny ejer i ejerbog og off ejerregister mm

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

hvad har du overtaget. Er det en personlig virksomhed hvor du har overtaget aktiverne men ikke CVR nummer, som jeg formoder det er - så ophører den gamle med sit CVR og aktiviteter og aktiver overtages af dig. Om du som PMV kan gøre det i virk.dk ved jeg ikke, men sælger skal jo i alle fald sørge for at alt, varer og aktiver sælges ud korrekt til korrekte værdier + evt goodwill som kan udløse skat for sælger - og da du ikke er momsregistreret som PMV - skal det sælges med moms og sælger skal har alt på plads til sin kommende selvangivelse - det svarer for ham til en lukning i så fald http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html 

Jeg synes du skal lade en proff hjælpe dig, og nok først ændre fra PMV til enkeltmands 

Er det et selskab, så er det anparter du overtager ved køb og det skal  du ikke registrere i dit profil i CVR - men du skal ind som ny ejer i ejerbog og off ejerregister mm

vh John H

Kunne det ikke være en ide med momsregistrering inden overtagelsen effektueres?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Cookie - John Hannover:

hvad har du overtaget. Er det en personlig virksomhed hvor du har overtaget aktiverne men ikke CVR nummer, som jeg formoder det er - så ophører den gamle med sit CVR og aktiviteter og aktiver overtages af dig. Om du som PMV kan gøre det i virk.dk ved jeg ikke, men sælger skal jo i alle fald sørge for at alt, varer og aktiver sælges ud korrekt til korrekte værdier + evt goodwill som kan udløse skat for sælger - og da du ikke er momsregistreret som PMV - skal det sælges med moms og sælger skal har alt på plads til sin kommende selvangivelse - det svarer for ham til en lukning i så fald http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html 

Jeg synes du skal lade en proff hjælpe dig, og nok først ændre fra PMV til enkeltmands 

Er det et selskab, så er det anparter du overtager ved køb og det skal  du ikke registrere i dit profil i CVR - men du skal ind som ny ejer i ejerbog og off ejerregister mm

vh John H

Kunne det ikke være en ide med momsregistrering inden overtagelsen effektueres?

Momsregistrering før eller efter giver samme resultat, med mindre vi ikke snakker om aktiver der i sig selv ikke kan fungere som en virksomhed.

 

I øvrigt tænker jeg ikke det skal sælges med moms. Salg af virksomhed eller gruppe af aktiver der selvstændig kan fungere som en virksomhed er momsfritaget, det er blot en betingelse at den nye ejer bliver momsregistreret. Trådstarter oplyser han køber en virksomhed, så det må jo antages at aktiverne i sig selv (uden selve cvr-nummerer) allerede opfylder definitionen for en virksomhed i forhold til momsloven.

Fra Viborg
Tilmeldt 21. Feb 16
Indlæg ialt: 44
Fra  e-bike reseller Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Den virksomhed jeg overtager er et I/S nu. Jeg har et CVR nr. hvor jeg ikke er momsregistreret, men med det nye skal jeg momsregistreres.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Så få momregistrering på plads inden overtagelse. Det giver mulighed for at virksomheden kan overdrages fra I/S uden at medtage moms i overdragelsessummen.

Skal du fortsætte som enkeltmandsvirksomhed, eller skal du oprette kapitalselskab (IVS, ApS, A/S)?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Så få momregistrering på plads inden overtagelse. Det giver mulighed for at virksomheden kan overdrages fra I/S uden at medtage moms i overdragelsessummen.

Skal du fortsætte som enkeltmandsvirksomhed, eller skal du oprette kapitalselskab (IVS, ApS, A/S)?

Det er ikke en betingelse at momsregistrering er gennemført inden salget!

Men en betingelse, at man bliver momsregistreret (eller udfylder ansøgningen herom) i forlængelse af salget, hvis Skat/Erhvervsstyrelsen er sløve til at få gennemført registreringen kan selve overtagelsen ende med at blive skubbet indtil.  

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ergo, få det lavet nu! :)

Fra Viborg
Tilmeldt 21. Feb 16
Indlæg ialt: 44
Fra  e-bike reseller Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg fortsætter som enkeltmandsvirksomhed. Jeg fisker dog efter om overdragelsen skal ske under mit eget CVR, hvor jeg så samtidig skal momsregistrere mig, eller hvordan med CVR delen?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil kun have ét CVR men kan registrere bi brancher etc

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)