Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overvejer at dele en butik - men hvordan?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej tøser

Hvordan deles man nemmest om en butik? Det er vigtigt for mig, at de andre lejer sig ind til et par dage om ugen, og jeg er hovedansvarlig. Ikke noget med partnerstatus, for det er min butik, mit navn står på kontrakten. Der er smidt en masse tid, kræfter og penge efter lokalet. I al fald set i forhold til mit budget, for der er er ikke lånt en krone til det.

Jeg har et butikslejemål på Frederiksberg i et ok butiksområde med mange større og små forretninger. Lokalet var gammelt, nedslidt og beskidt, da jeg overtog det, og nu har jeg langsomt, men sikkert arbejdet mig frem imod at få forlokalet brugbart. Toilettet er efterhånden også ok - det gamle skulle smadres og hakkes ud af det cementstøbte afløb. Det er på det niveau ... Det er ved at tage pusten fra mig.

Så .. det hele er med min arbejdskraft alene, udover lønmodtagerjob og for et meget beskedent budget. Men det går fremad hele tiden :)

Butikken er 56 kvm inkl. kælder, toilet og baglokalet. Udlejningen ville være butikslokalet, og lejerne har adgang til mellemgang med bord, hvor der kan spises frokost og toilettet.

Baglokalet og kælderen er mine egne og skal på sigt være værksted og kursuslokale - primært lørdag og søndag sen eftermiddag / tidlig aften.

Jeg har hørt fra andre, der har delt butik, at det nemt kan gå særdeles galt, hvis man ikke har afstemt forventningerne nøje. Der er forskel på hygge og forretning.

Jeg forestiller mig:

1) Udlejes kun til kusthåndværkere /kunstnere

2) Alle skal som minimum have en PMV (personigt ejet mindre virksomhed) På den måde har alle cvr-nummer, men skal ikke nødvendigvis afregne moms. Jeg vil ikke have SKAT på nakken, fordi der ikke er odrnede forhold, eller måske ligefrem socialt bedrageri i mine lokaler. Der skal være orden i sagerne. Det gør også, at hobbyfolk, der 'forærer' deres ting væk, og er glade for at få materialeprisen retur, ikke tiltrækkes af muligheden.

3) Man binder sig for minimum 2 hele dages åbningstid. Det er ikke vigtigt for mig, om tre vennner går sammen om det, men jeg vil kun have én kontaktperson - og én nøgle i omløb pr. person /gruppe. Ellers skal der koordineres med alt for mange personer, og det bliver mere besvær end fordele. Hvis de har indbyrdes konflikter, må de selv løse dem. (fx, hvem, der rydder op efter hvem og den slags høns)

4) Der er en del bøvl forbundet med at sælge andres ting og afregne. Derfor skal der være kommission på 40 %. Dvs. Hvis jeg har ting fremme i deres åbningstid, får de 40% af slagsprisen. Hvis de har varer fremme på mine åbningsdage, får jeg 40% af salgsprisen.

5) Jeg skal ikke tjene på det, men holde mine egne udgifter nede. Derfor er prisoverslaget:

Mandag mulig åbningstid 8:30 - 19,  pr. md 1000,-

Torsdag mulig åbningstid 8:30 - 19, pr. md. 1000,-

Fredag mulig åbningstid 8:30 - 19, pr. md. 1000,-

Lørdag mulig åbningstid 8:30 - 14:30, pr. md 750 kr (lørdag er en god handelsdag)

Søndag mulig åbningstid 8.30 - 14:30 pr. md. 750 kr. (søndg er der også mange mennesker på gaden)

Alle priser er inkl. forbrug. Der stilles depositum på 5000,-, som dækker ved skader. På den måde betaler jeg også selv en rimelig pris for de tirsdag og onsdag, hvor jeg selv har åbent.

6) Kommer man til at ødelægge andres varer, erstattes de til salgsprisen.

7) Der skal max være to kontaktpersoner / grupper. Hvis et hold byder ind på to hverdage og en weekendddag, kan det andet hold byde på resten. Jeg orker ikke kontakt med flere end to.

8) De må gerne låne mit kasseapparat, men alle skal have deres egen kode og kvittering. Er der nogen, der kan anbefale et kasseapparat, der ikke er alt for dyrt og nemt at have med at gøre? Mine lånere kan ikke bruge min konto hos Izettle eller min Mobilepay Business.

9) Alle varer skal mærkes med prissedler med farveprikker. Hver sælger har sin egen farve.

10) Ingen lånere sælger andet end kunsthåndværk / kunst af egen produktion. De bruger evt. kunstnermoms - det må de selv om, bare de kan programmere deres bon'er rigtigt i kasseapparatet. jeg vil også sælge hobbyartikler - primært smykke dele - og ønsker ikke konkurrence på området.

Hvad tænker I?

Især vil jeg gerne høre fra nogle, der har prøvet at dele butik - helst både gode og dårlige erfaringer. Har jeg gjort mig fornuftige overvejelser? Jeg ved, jeg kan være alt for 'brugervenlig', så det er vigtigt for mig, at der er klare linjer og kun et minimum af administration, kommunikation og koordination med mine - forhåbentligt - søde og professionelle lånere :)

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)