De bedste kunder er tit dem som bliver henvist af andre kunder, og vi har netop indført et nyt partnerprogram for skabe et incitament til at henvise os til andre.
I den forbindelse er vi i tvivl om hvordan vi rent regnskabsmæssigt kan betale for disse henviste kunder. Vi har både virksomheder og private der henviser til os, og virksomhederne kunne jo godt sende os en månedlig faktura, men det må vel kunne gøres lettere.
Vil det eks. være ok at udstede kreditnotaer og derefter overføre beløbet til kunden?, eller er der bedre måder.
Hej Anette,
Tak for det. Jeg troede faktisk kun at kreditnotaer var gangbare ved reduktion/annullering af udstedne fakturaer.
Hvordan egentlig med momsen? Skal vi tillæge kreditnotaerne moms, og så fratrække den i vores indgående moms/reducere den udgående?
Mvh
Claus
I skal lige i dette tilfælde tillægge kreditonotaerne købsmoms, altså indgående moms, her hvor I køber noget. I andre tilfælde (returvarer mv.) er det reduktion af salgsmoms, der er tale om. Men hvis der er tale om privatpersoner, skal I ikke tillægge momsen. (Men I bør ved aftalens indgåelse gøre opmærksom på, at beløbet, de modtager er skattepligtigt og at modtageren selv er ansvarlig for at indberette til SKAT.)