Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Distributør eller agent

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg håber der sidder nogen med lidt erfaring fra detailbranchen (sport eller tekstil).

Efter mange år som indkøber ønsker jeg at starte selvstændig som distributør eller agent (sport og tekstil branchen). Jeg har fået tilbudt et mærke som jeg har stor tro på, men spørgsmålet er hvilken type aftale jeg skal indgå, agent eller distributør?

Selve agent aftalen er rent simpel (15% provision og de tar lager, forsendelse, risiko, markedsføring og fakturering, her er mindre risiko men også mindre fortjeneste (specielt på lang sigt), den er rimelig let at gennemskue/udregne,

Men hvordan bør jeg udregne en distributions aftale?

Jeg har en fornuftig egenkapital og derfor har jeg mest lyst til at gå distributør vejen. Jeg ved hvad vejl. udsalgspris bør ligge på og jeg ved også hvad butikkerne forventer af fortjeneste, men hvor mange % fortjeneste bør jeg beregne til mig selv?

Dette afhænger naturligvis af udgifter kontra indtægter, den er jeg klar over :) 

Jeg har tilgang til et billigt lager (lille og ikke noget vildt), jeg har en ældre varebil jeg vil besøge kunderne i og så forventer jeg en omsætning på første år på 500.000 - 1.000.000 og de efterfølgende år en øgning på samme beløb. Ingen ansatte!

I og med at jeg selv skal dække lager udgifter, risiko og arbejdet med fakturering og forsendelse så bør jeg vel have 30-40% fortjeneste på alle ordre... er jeg helt på afveje?

Mvh

Thomas

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)