Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-indkomst - en ordentlig forklaring søges! :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er ;-)

Jeg er en ung kvinde som går med tanker om privat rengøring - det vil dog i så fald skulle indberettes som b-indkomst, har SKAT fortalt mig, da jeg ikke har en anden arbejdsgiver end mig selv og jeg ikke opretter et firma lige til at starte med.

Sagen er den at jeg pt. har 0 kr. i indkomst og min mand derfor har mit fradrag.

-Hvordan finder jeg ud af hvad min trækprocent er på b-indkomst? (Nogen siger den er den samme som på A-indkomst, andre siger op mod 60%)
-Hvad sker der med mit fradag; beholder min mand det? Får jeg det - og skal have det med i beregningerne? "Forsvinder det" når det er b-indkomst?
-Hvad med håndværkerfradag - kan mine kunder trække min ydelse fra? (Det ser det umiddelbart ud til hos SKAT, men jeg forstår ikke at kunderne skal have mit fulde CPR-nr. (når jeg ikke har cvr.nr., da jeg er lidt paranoid for at have det liggende hos mange forskellige, fremmede mennesker)

Jeg var ikke så heldig med at få oplysninger ud af medarbejderen hos SKAT, kan I måske forstå (den første mente slet ikke jeg selv kunne indberette SKAT for mit arbejde ;)) - jeg skal måske prøve at ringe til bageren næste gang....

Jeg tror det er det som lige fylder mit hoved lige nu - måske dukker der mere op ;)
På forhånd tak for svar.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:06

Lidt korte svar:

Der er ikke en TRÆKPROCENT på B-indkomst. Trækprocent er kun en aconto-ting, og er kun relateret til A-skat
Og den er ikke interessant i sig selv.
Når året er gået laves der jo netop en Årsopgørelse, hvor man opgør den konkrete skattebetaling, og så ser man hvordan det passer med den aconto-betaling der eventuelt er sket i løbet af året - typisk som A-skat ved hjælp af en trækprocent.

Ved B-indkomst tilbageholder den udbetalende part INGEN aconto-skat, og derfor skal der ikke bruges en trækprocent (ordet kommer af, hvor meget udbetalende part skal fraTRÆKKE før udbetalingen).

Det betyder så også, at du som B-indkomstmodtager selv skal huske at lægge penge til side til skat!

Fradrag mv. bruges ved beregning af den endelige skat ifm. årsopgørelsen
Når du er gift kan der i et vist omfang overføres fradrag til din ægtefælle, i det omfang du ikke selv kan anvende dem.
Som ægtepar vil jeres samlede økonomi ikke lide skade ved at du begynder at tjene penge. Det kan godt skattemæssigt betyde lidt omfordeling, men hvis I i øvrigt har fællesøkonomi har det jo ingen real betydning.

Kunderne SKAL have dit CPR-nummer for at kunne indbetale og indberette B-skat
Dit CPR-nummer kendes allerede af ufatteligt mange - lær at leve med det.
(Det er desværre en grundlæggende fejl at nogen stadig antager, at viden om et CPR-nummer skal give særlige rettigheder :-(  ).

Medarbejderen fra SKAT har ret I at du ikke selv skal indberette skat for dit arbejde. 
Dine B-arbejdsgivere (kunder) skal indberette B-indkomst.
SKAT vil så beregne din skat og meddele dig resultatet på din Årsopgørelse.

... og en hel masse mere - men det ER et lidt stort emne - og jeg har kun nogen viden - og noget af det er måske forældet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:12

Hvis du modtager honorar B indkomst fra et firma - så skal dette indberette det til skat som bidragspligtig b indkomst

Hvis du modtager fra en privat - så skal du selv indberette det

Din skat vil være 8% op til dit fradrag er brugt og ca 42% derefter ialt - op til ca ½ mio - skat regner det ud for dig og viser i årsopgørelsen - du skal bare opgive korrekt

Du har dit helt normale fradrag som skat beregner for dig i forhold til din B indkomst

Ja dine kunder kan få håndværkerfradrag når du laver regningen i CPR og de indbetaler via netbank og indberetter - og du skal lade være med at være paranoid i det forhold, det misbruges ikke

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jun 16
Skrevet kl. 11:03

Hej John. 

Tusinde tak for dit meget fine svar, så selv jeg faktisk er ved at fatte det :-)

Jeg har netop talt med en medarbejder hos SKAT igen - og til alt held, fik jeg fat i en som kunne give mig nogle svar som lyder meget lig med dine.

Hun var også inde på, at min mand i en vist omfang, stadig kan benytte mit fradrag hvis ikke jeg tjener så meget, at jeg selv kan udnytte det fuldt ud.

Jeg blev blot lidt forvirret da jeg brugte SKATS egen beregner "Se hvad du får udbetalt" da man ikke kan indtaste et fradrag hvis man vælger at bruge bi-kort, men det er vel fordi at man normalvis har en arbejdsgiver der bruger ens hovedkort og dermed også fradraget? :)

Mvh. 
Malene Rasmussen

Tilmeldt 16. Jun 16
Skrevet kl. 11:05

Hej Wcon. 

Tusind tak for dit svar - du er inde på noget af det samme som den seneste medarbejder hos SKAT fortalte mig; at min mand i vist omfang stadig kan benytte mit fradrag, alt efter min indtægt.

Det var blot lidt forvirrende når man søger rundt omkring på nettet, da der er mange delte meninger m.v. samt lidt forvirring i SKATs egen "beregn din udbetaling" :)

Mvh. 
Malene Rasmussen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:04

ja bikort er netop uden fradrag og bruges hvis man har en anden indtægt der bruger hovedkort. Har man ikke det, så er B indtægt hovedkort

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)