Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. kontante betalinger

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

Jeg har læst mig frem til at en virksomhed skal indbrette til Skat, hvis den foretager kontante betalinger for over 10.000 kr. ellers kan den risikere ikke at få fradrag for købet og i tilfælde af snyd fra leverandør så vil virksomheden skulle betale. Mit spørgsmål er hvad hvis dette køb er fra en privatperson? Man kunne forestille sig at virksomheden køber brugte varer eller køretøjer fra private og sælger videre. Skal dette køb også anmeldes for at få fradragsretten? Med andre ord dækker begrebet "leverandør" bredt så det omfatter privatpersoner eller snævert så det omfatter alene momsregistret virksomheder? Ser frem til at høre fra evt. nogle revisorer?

Med venlig hilsen

Revi 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:20

Revi:

Hej allesammen,

Jeg har læst mig frem til at en virksomhed skal indbrette til Skat, hvis den foretager kontante betalinger for over 10.000 kr. ellers kan den risikere ikke at få fradrag for købet og i tilfælde af snyd fra leverandør så vil virksomheden skulle betale. Mit spørgsmål er hvad hvis dette køb er fra en privatperson? Man kunne forestille sig at virksomheden køber brugte varer eller køretøjer fra private og sælger videre. Skal dette køb også anmeldes for at få fradragsretten? Med andre ord dækker begrebet "leverandør" bredt så det omfatter privatpersoner eller snævert så det omfatter alene momsregistret virksomheder? Ser frem til at høre fra evt. nogle revisorer?

Med venlig hilsen

Revi 

ja - det mener jeg faktisk - men vent lige på andre.- De 10.000 kr gælder for alle betalinger for køb - skal ske via netbank - Om der købes fra en privat (afgiftespligtig person erhvervsmæssigt) eller et registreret firma gør mig bekendt ingen forskel - men vent på andre

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 16
Skrevet kl. 21:47

Tak John. Men lige en opfølger:

Hvad mener du med "afgiftspligtig person erhvervsmæssigt"? En almindelig privat person der har en bil eller møbler og sælger dem til en virksomhed er da ikke afgiftspligtig person i denne sammenhæng? Du må gerne uddybe.

Tilmeldt 14. Jun 16
Skrevet kl. 21:53

Bare en lille bemærkning:

En afgiftspligtig person er ifølge ML § 3 en fysisk eller juridisk person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Er det denne definition du henviser til? Hvis ja så er mit spørgsmål faktisk lidt upræcist for jeg spørger om det tilfælde hvor man køber fra en privat person der ikke driver nogen form for økonomisk virksomhed. Med andre ord kan det være en privat person der sælger sine gamle brugte møbler eller personbil som jeg som virksomhed køber for at tjene penge på et videresalg. I dette tilfælde mener jeg ikke sælger er afgiftspligtig person ifølge momsloven. Men er jeg som virksomhed stadig indberetningspligtig for at beholde retten til fradrag for købet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:01

Revi:

Bare en lille bemærkning:

En afgiftspligtig person er ifølge ML § 3 en fysisk eller juridisk person, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Er det denne definition du henviser til? Hvis ja så er mit spørgsmål faktisk lidt upræcist for jeg spørger om det tilfælde hvor man køber fra en privat person der ikke driver nogen form for økonomisk virksomhed. Med andre ord kan det være en privat person der sælger sine gamle brugte møbler eller personbil som jeg som virksomhed køber for at tjene penge på et videresalg. I dette tilfælde mener jeg ikke sælger er afgiftspligtig person ifølge momsloven. Men er jeg som virksomhed stadig indberetningspligtig for at beholde retten til fradrag for købet. 

ja det er derfor jeg skrev vent på andre - for private kan jo enten sælge eget bohave - eller sælge noget som faktisk er med videresalg for øje. Det gør givet en forskel her - en CPR kan som du er inde på være en afgiftspligtig person der sælger lidt her og der som privat som handler - men ikke hvis det er privat bohave, og der aner jeg ikke om 10.000 kr regel gælder

Jeg ville altid bruge netbank til sådan transaktion, så det er let at have som ekstra dokumentation ud over navn og adresse på køberen - Jo bedre dokumentation for alt, jo bedre vil jeg mene - men loven i forhold til privat bohave køb kender jeg ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 16
Skrevet kl. 22:10

Mange tak John,

Jeg vil gerne præcisere for de fremtidige personer der svarer at jeg ikke spørger om en afgiftispligtig person. Jeg spørger om det tilfælde hvor Peter skal have en ny bil, fjernsyn eller møbel og sælger sin gamle brugte til mig som virksomhed og jeg giver personen mere end 10.000 kr kontant i hånden og laver et afregningsbilag, slutseddel eller anden skriftlig aftale men indberetter ikke købet. Så sælger jeg varen videre med en avance på 20 procent. Har jeg så fradrag for købet? Det er meget specifik denne situation jeg spørger til. 

Men tak for dit svar John. Jeg venter på andre måske kan kaste lys over det.

mvh

Revi

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:22

Der skelnes ikke mellem om det er til private eller til virksomheder som du betaler til. Er beløbet over 10000 kr så digital betaling eller hvis kontant - indberetning til SKAT.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)