Jeg er nystartet konsulent og har oprettet mit eget firma. Jeg fakturerer mit timeforbrug til en finsk virksomhed som jeg er konsulent for i DK. Skal jeg lægge moms på min faktura for mit timeforbrug til den finske virksomhed?
Hvad med de udgifter jeg har haft her i Danmark til udlæg for f.eks. broafgift over Storebælt osv. Skal momsen trækkes fra, når jeg sender min faktura til den finske virksomhed for mine udgifter?
Finland er EU og er det til en momsregistreret finsk virksomhed (din pligt at kontrollere) så skal du fakturere med reverse charge på fakturaen uden moms og indberette samlet i rubrik C samt for kundens finske VAT nummer kunde for kunde i momssystemet (gamle listeindberetning)
Storbælt har du ikke selv momsfradrag for hvis det er hvidpladebil (det har du ikke for nogen moms til en sådan) og hele beløbet er derfor udgift
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvad med øvrige udgifter i forbindelse med mine konsulentbesøg. Firmaet i Finland dækker mine hoteludgifter mv., men skal jeg trække momsen fra inden jeg fakturerer mine udgifter til dem?
Og er der nogen, der ved om jeg kan få dækket mine udgifter til diæter? Eller trække dem fra?