Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT i forbindelse med salg af virksomhed

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Saroe:

Hej John

Ja gælden er en del af mellemregningen.

De 800.000kr ift skat så er det betaling for indkomståret 2016 altså betaling imden 1 juli 2017 ?

ja - og hvis betaling er delt i anparter og bygning (og bygningen dermed ikke er en del af selskabet) så skal den deles i de to punkter

Kunne du ikke overveje at sælge anparterne ved betaling - 1/x del anparter ved hver betaling - både for at fordele skatten hvis du vil, og sikre det er dine til du får penge (om køber er med på noget sådan) Jeg ville tale med revisor

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:30

Hej Arguins

Har forhørt mig omkring og det ser ud til st jeg får mest ud af at få mellemregningen ud skattefrit

Og de 800.000kr kan fordeles med 25.000kr køb af anparter og rester 775.000kr køb af ejendom og så træde ind i virksomhedsordningen K/S på den måde bruge de penge til min nye virksomhed

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 21:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mellemregningen vil du altid få ud skattefrit, da de penge intet har med indkomst at gøre.

Værdi fordelingen mellem anparterne og ejendom må bero på en konkret værdiansættelse.

Hvordan K/S kommer ind i billedet kan jeg ikke følge.

Tilmeldt 13. Jun 16
Skrevet kl. 21:57

Hej Arguins 

Jeg tror således de 775.000 kr  kan sendes som opsparet overskud i K/S og derved sparer skat, således der kun skal betales en 25% af overskuddet ift hvad ejendommen er købt for.

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har du et K/S der i forvejen er involveret i dette projekt, eller hvor kommer snakken om K/S fra?

Et K/S kræver både kommanditister og komplementarer!

Du kan ikke se bort fra den reelle værdi af de solgte anparter, når fordeling mellem provenue fra anparter og ejendom skal opgøres.

Tilmeldt 13. Jun 16
Skrevet kl. 12:02

Hej Arguins 

Hvis jeg sælger i 2016 og ved næste års selvangivelse intræder i virksomhedsordningen, kan jeg sætte mit opsparede overskud herind og derved bruge det til ny virksomhed. 

Nu lader det til at vi skal finde en løsning hvor bygningen forbliver 50%-50% ejet således at det kun er anpartoverdragelse, så her er det vel smartest at få en lavere pris ift at senere få en højere pris for bygningen ? 

Mvh 

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:22

Hej Saroe

Jeg synes at du skal tage fat i en rådgiver.

Du kan ikke umiddelbart bare fordele salgsværdien efter eget ønske mellem bygning og anparter, i hvert fald ikke uden en skattemæssig risiko.

Dit provenue vil være skattepligtigt i det år hvor det realiseres.

Tilmeldt 13. Jun 16
Skrevet kl. 21:32

Hej Arguinas 

Man kan vel godt bestemme hvad værdien af anparterne er , og ligeså med bygningens værdi når den engang skal sælges 

Eller er det skat der går ind og vurderer hvor meget det er værd, det har de vel ikke noget belæg for, det er vel subjektivt hvor meget man mener det er værd ? 

Hvis det var dig , hvad ville du evt. gøre for at få så meget ud af handlen som muligt, og slippe med mindst mulig skat .

Mvh 

Saroe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06

Saroe:

Man kan vel godt bestemme hvad værdien af anparterne er , og ligeså med bygningens værdi når den engang skal sælges 

Eller er det skat der går ind og vurderer hvor meget det er værd, det har de vel ikke noget belæg for, det er vel subjektivt hvor meget man mener det er værd ? 

nej det kan man ikke - netop af skattemæssige årsager og nej det er ikke rent subjektivt at vurdere værdi af selskab og ejendom. Der er skabeloner for goodwill og regnskaber og formentlig også ejendomsværdi. Betal dog en revisor for konkret råd for der kan godt være spillerum

vh John Hannovedr

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jun 16
Skrevet kl. 17:43

Hej John 

Dvs. hvis man vil sælge sin virksomhed kan man ikke selv bestemme hvad den skal koste ? sådan groft sagt ? 

Hvis det er at man vil sælge sine anparter for 25.000 kr istedet for 270.000 kr er det vel op til sælger ? 

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)