Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding konkurs - hvad med driftselskab?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har solgt en virksomhed til et holdingselskab, og en del af betalingen var et ansvarligt lån. Virksomheden går ok for den nye ejer men ikke godt nok til at betale nok udbytte op i holdingselskabet, så alle os tre store kreditorer (banken og en anden kreditor, som begge står foran mig) kan få vores afdrag. Kan den ny ejer erklære holdingselskabet konkurs, oprette et nyt holdingselskab for derefter at købe virksomheden igen med hjælp fra de to andre kreditorer? Jeg har pant i virksomhedens aktier, men forsvinder den panteret ved en konkurs af holdingselskabet? Ophæves min konkurrenceklausul ved en konkurs?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Askepot777:

Jeg har solgt en virksomhed til et holdingselskab, og en del af betalingen var et ansvarligt lån. Virksomheden går ok for den nye ejer men ikke godt nok til at betale nok udbytte op i holdingselskabet, så alle os tre store kreditorer (banken og en anden kreditor, som begge står foran mig) kan få vores afdrag. Kan den ny ejer erklære holdingselskabet konkurs, oprette et nyt holdingselskab for derefter at købe virksomheden igen med hjælp fra de to andre kreditorer? Jeg har pant i virksomhedens aktier, men forsvinder den panteret ved en konkurs af holdingselskabet? Ophæves min konkurrenceklausul ved en konkurs?

Din konkurrenceklausul er formentligt indgået overfor driftsselskabet, og vil derfor ikke ændres såfremt det alene er holding der erklæres konkurs.

Har øvrige kreditorer (som står foran dig) også pant i samme aktier som du har pant i?

Er det holdingselskabets aktier du har fået pant i, eller driftselskabets?

Meget afhænger formentligt af udformningen af den købsaftale der er indgået.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Askepot777:

Jeg har solgt en virksomhed til et holdingselskab, og en del af betalingen var et ansvarligt lån. Virksomheden går ok for den nye ejer men ikke godt nok til at betale nok udbytte op i holdingselskabet, så alle os tre store kreditorer (banken og en anden kreditor, som begge står foran mig) kan få vores afdrag. Kan den ny ejer erklære holdingselskabet konkurs, oprette et nyt holdingselskab for derefter at købe virksomheden igen med hjælp fra de to andre kreditorer? 

Først og fremmest; et selskab kan ikke bare erklæres konkurs. Endvidere har en konkurs den effekt at direktør/ejer mister råderetten over selskabet, den overdrages til en kurator (som regel en advokat). Det er kurators pligt at få realiseret så mange penge som muligt til at betale kreditorerne, så det vil uanset ikke være ejeren der sælger til sig selv men kurator der i så fald vil sælge til den samme ejer's nye holdingselskab.

Du skriver, at de 2 andre kreditorer har prioritet foran dig samtidig med du også nævner du har pant i anparterne. I forhold til om de 2 andre kreditorer kan "hjælpe" den nye ejer i en konkurs ved at flytte anparterne ud af konkursboet og over i et nyt holdingselskab kan jeg ikke lige gennemskue. For en nærmere konklusion mangler der oplysninger om hvordan holdingselskabet (samt den nye ejer) hæfter overfor alle 3 kreditorer. Har alle 3 kreditorer pant i holdingselskabets aktier?

Uden at kende til jeres indbyrdes hæftelses-situation og mulighederne som følge heraf, så burde du have mulighed for selv at forhindre den hypotetiske situation du beskriver i form af du køber driftsselskabet tilbage til den fulde værdi af gælden. 

Askepot777:

 Jeg har pant i virksomhedens aktier, men forsvinder den panteret ved en konkurs af holdingselskabet? 

Et pant sikrer sig fortrinsvis ret til provenuet når aktierne sælges, efter salget bortfalder pantet (Ellers ville man jo som regel ikke kunne finde en ny ejer). I øvrigt formoder jeg sikringsakterne er iagttaget, så pantet overhovedet er noget værd.

Du har muligvis stadig penge til gode efter et pant er realiseret, men din sikkerhed er væk.

Askepot777:

Ophæves min konkurrenceklausul ved en konkurs? 

Det har i vel taget højde for i jeres aftale? Det er vel ikke så meget konkurs der er centralt, men hvad sker der med klausulen ved ejerskifte?

Umiddelbart er aftalen vel mellem dig og dit gamle selskab/virksomhed, så med mindre andet er aftalt følger en sådan klausul vel med over til en ny ejer.

Uanset hvad, 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har pant i aktierne, kan de jo netop ikke sælge virksomheden til et andet holding selskab. Går begge selskaber konkurs, er det formentlig en anden sag, men du skal nok have en advokat på banen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Askepot

Hvis holdingselskabet ikke kan opfylde sine forpligtelser som de forfalder, så kan det erklæres konkurs, hvis de to foranstående panthavere har fuld sikkerhed, hvilket det lyder som om, så kan de ikke smide en konkursbegæring, men selskabet kan muligvis selv, og særligt efter Højesterers kendelse i A/B Dugegaaardsagen. Hvis selskabet går konkurs skal kurator sælge, og det kunne meget vel være til et nyt holdingselskab med samme ejer som det tidligere. Her skal du være hurtig ved havelågen, da du som den kreditor der står på vippen bestemmer hvem der skal være kurator uanset hvem der der smider konkursbegæringen, hvis du har det største usikret krav dermed kan du sikrer, at advokaten der skal sælge virksomheden er på din side.

Jeg tor ikke, at de smider en konkurs begæring, og ellers ringer du bare.

mvh.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)