Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturering af kørsel og broafgift - med eller uden moms

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Køge
Tilmeldt 10. Apr 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med arbejdsopgaver for en kunde, har jeg haft udgifter på kørsel i privat bil og broafgifter. Jeg har en aftale med kunden om at de betaler mine udgifter på kørsel (efter statens takst) og broafgifter, og jeg fører kørebog, hvor der kan ses både privat og erhvervs kørsel.

Men nu skal jeg lave fakturaen og er kommet i tvivl om hvordan der skal faktureres i forhold til moms. Jeg har googlet en del, og må nu give op, da jeg syntes der er mange forskellige svar. Som udgangspunkt kan jeg se at der ikke er moms på kørsel, og at der er forskel på om man har bil med eller uden gule plader, men samtidig kan jeg læse i en AMINO-tråd fra 2010 følgende:

Konklusion: Når en virksomhed opkræver kørsel hos kunderne, skal kørslen indgå i momsgrundlaget, hvis der er tale om en momspligtig vare eller ydelse ! Dette gælder uanset om den bil der køres i tilhører virksomheden, medarbejderen (indehaveren) eller en helt tredje. Uanset om pladerne er hvide, gule eller det er papegøjeplader og uanset hvor stort et beløb der opkræves.

Der er moms på den ydelse kunden har fået, er det så korrekt forstået, at jeg på fakturaen sætter kørsel og broafgift med moms?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Birgit Radmer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep - selv om du ikke har momsfradrag på hvidpladebil over storbæltsbro, så skal alt du fakturerer være med moms
Alternativet var at få regningen til din kundens navn som udlæg men det giver ikke mening her.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Aug 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kunde som jeg har lavet en konsulentopgave for i KBH og jeg har kørt dertil over storebæltsbroen. Broafgiften lød på 240 kr. inkl. moms ( altså 192+48 moms) og jeg har kørt i min privat personbil med hvid nummerplade.

På min regning til ham har jeg udspecificeret broafgiften således: 300 kr. konsulentarbejde eksl. moms + 192 eksl moms => lagt 25% moms  (123 kr) på og er endt med et slutbeløb på  615 kr.

Nu skriver kunden til mig: "Husk der ikke skal faktureres moms for en brobillet på fakturaen, men skrives den endelige pris, så hvis prisen er 192kr. + 48 i moms, så skal den skrives uden moms og de 240 kr. faktureres direkte."

Er det juridisk korrekt hvad kunden forlanger og er det en fordel for mig at gøre som kunden beder om? Og vil det så sige at kunden forventer at jeg i E-conomic skal oprette en vare/ydelse uden moms på 240 kr. således at fakturaen kommer til at lyde på 300 kr. + 25% moms + 240 kr? =  615 kr?

Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor det er en fordel for kunden medmindre at kunden ikke er momsregisteret og dermed ikke kan trække momsen fra. Kunden er en offentlig instans.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt du fakturerer din kunde, uanset der ikke er momsfradrag for hvidpladebil Storebælt skal helt enkelt være MED moms punkt slut

Det er med storebælt uden momsfradrag for dig så du bør fakturere den fulde pris inkl moms videre OG så lægge moms på selv. Din kunde trækker så momsen fra

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har samme opfattelse som John.
Det forekommer mærkeligt og ulogisk, men er vist rigtigt.

For mig har det set ud som følger:
Kørsel Storebæltsbro i hvidpladebil:
Pris 192 + moms 48 = 240.
Ej fradrag for moms på hvidpladebil-omk., dvs. min virksomheds omk. = 240.

Jeg yder momspligtige ydelser, og fakturerer mine kunder for timer samt omkostninger.

Jeg påfører derfor min faktura min bro med 240. Dertil skal lægges moms 60 kr. I alt 300 kr.

Det ER vendt med revisor, der ikke mener der er nogen tvivl mulig.
Nogle af mine kunder har ingen nævneværdig momsfradragsret, og er derfor meget opmærksomme på at ikke skulle betale overflødig moms.
De har samme konklusion.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Eneste mulighed for at ikke lægge moms på til kunde i momspligtigt forhold, kørsel, bro eller hvad som helst er, hvis regningen er udstedt til KUNDENS navn (du får en bon fra Storebælts folket med kundens CVR/navn) eller du får flyselskab til at udstede billet til KUNDENS navn og du betaler den så

Så er der tale om et udlæg du laver, og det faktureres uden moms og kunden håndterer den selv, men uden kundes navn som den der bestiller servicen - altid moms på alt du laver, uanset din kunde så har fradrag for momsen eller ikke (mon ikke mange ville ændre timepris til kørselspris hvis ikke der var moms på hele skidtet Big Smile

Gælder også kreditkortgebyr/bank hvor du måske får gebyr uden moms. Fakturerer du gebyret videre, så skal du lægge moms på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)