Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fejl i balance ved årsskift

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 4. Jan 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg benytter et regnskabsprogram der automatisk overfører resultatet fra et regnskabsår til det næste regnskabsår. I forbindelse med årsafslutningen for 2007 kan jeg i min 2007 resultatopgørelse se at balancen stemmer 100%, men når jeg overfører til primosaldi 2008 er der en forskel på aktiver og passiver på DKK 3200,- Det synes jeg ser mærkeligt ud, for det er netop det beløb jeg har indskudt privat i min virksomhed i løbet af 2007. Mit spørgsmål er nu om det skyldes en fejl i kontoplanen, som ellers har fungeret perfekt indtil videre, eller om de 3200,- overhovedet skal figurere i åbningssaldi for 2008. Det er jo penge som jeg har indskudt i firmaet i 2007...... Det sjove er nemlig at hvis jeg sætter privat indskudt til 0,- istedet for 3200,- så stemmer balancen på mine åbningssaldi for 2008.

Jeg håber at høre fra nogle kloge hoveder, der kan hjælpe mig lidt på vej.

Mvh

Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:11

Hej!

Hvis det er penge du har indskudt, skal disse forøge egenkapitalen, altså kredit private indskud.

Tilmeldt 4. Jan 08
Skrevet kl. 11:33

Hej Peter

Jeg ved at private indskud ind i virksomheden skal forøge egenkapitalen, men indskuddene er jo foretaget i 2007, og ikke 2008. Mit spørgsmål er om de stadig skal figurere i åbningssaldi for 2008, eller om privat indskudt skal stå i 0 ved starten af 2008.

Mvh
Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35

Hej!

Ja..private indskud skal stå i 0, men indskuddene er med i egenkapitalen primo 2008.

Tilmeldt 4. Jan 08
Skrevet kl. 11:45

Hej Peter

Super! Du har simpelthen reddet min dag. Altså, de private indskud jeg har lavet i 2007 er allerede talt med i egenkapital ultimo 2007, som overføres direkte til egenkapital primo 2008.

Jeg har endnu ikke lavet private indskud i 2008, og derfor står private indskud prime 2008 i 0. Jeg tror at jeg har fattet det. Lige så snart jeg så i 2008 indskyder f.eks. 1000,- står privat indskud på 1000,- (kredit).

Men ved årets start står private indskud på et stort rundt 0.

TAK
Med venlig hilsen
Søren

Tilmeldt 4. Jan 08
Skrevet kl. 14:58
Hej Peter
Tilmeldt 4. Jan 08
Skrevet kl. 14:59

Hej Peter

Er du 100% sikker på at dette er rigtigt?

Kan du forklare mig det en gang til - lidt mere udførligt?

Mvh

Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:07

Hej!

Jamen det kommer helt an på, hvordan dit system er sat op.

Hvis du har en opsætning, der siger at indskud skal tillægges egenkapital primo i forbindelse

med årsafslutningen, og dermed nulstille indskudskontoen, er indskud på 0 primo, og dermed

med i Primoegenkapitalen.  

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 17:49

Een ting er sikkert - I 'Balancen' skal debet og kredit stemme. I løbet af året kan du opleve at regnskabet viser et overskud så 'Resultat' udviser større beløb i kredit end debet og modsat i Balancen, men det er ikke problemet her.

Ved udgangen af 2007 kan 'Egenkapital' splittes op i disse underkonti:

1. Indskud tidligere år

2. + Indskud 2007

3. + Opsparet overskud tidligere år

4. + Årets resultat 2007 (i mit regnskabsprogram SS3 føres denne ikke automatisk ned ved funktionen 'afslut regnskab', men det kan man gøre)

5. - Årets private hævninger 2007

6. +/- mellemregning (den foretrækker jeg dog at udligne FØR års-afslutningen)

Summen af dette er det der hedder 'Egenkapital ultimo'. Det SKAL være det samme beløb ved starten af 2008. Men Du må sådan set selv bestemme om du splitter dem så meget op eller lægger nogen konti sammen under 'Egenkapital primo' I al fald bør 2'eren, 4'eren og 5'eren som noget af det første i 2008-regnskabet flyttes til en anden konto.

I en virksomhed beskattet under virksomhedsordningen er der behov for at skelne mellem indskud (også tidligere års) og opsparet overskud bør opdelse mindst pr skatteprocent (jeg opdeler dem pr år).

Tilmeldt 4. Jan 08
Skrevet kl. 21:47

OK - jeg tror at jeg er med nu.

Jeg kører ikke efter virksomhedsordningen.

Det jeg alligevel er en smule i tvivl om er: Når nu mit private indskud i 2008 (primo) er = 0, kan jeg så stadig hæve mit indskud fra 2007 uden at betale skat eller noget. Jeg mener: det er vel kun årets resultet jeg betaler skat af, og ikke afhængig af hvor mange gange jeg indskyder eller udtager penge fra virksomheden.....

Mvh

Søren

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)