Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opfølgende emails - §6, stk. 2

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Vi ønsker i vores webshop at automatisere udsendelsen af opfølgende e-mails, som er baseret på de varer kunden i første omgang har købt. Som jeg kan gennemskue reglerne, er det i denne forbindelse Markedsføringslovens §6, stk. 2 vi skal forholde os til.

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.

Vi har i forvejen en checkbox i checkout, hvor kunden kan vælge at tilmelde sig nyhedsbreve, ved at krydse af i et felt omkring dette. Som jeg læser ovenstående, skal vi indføre endnu en checkbox, for at få lov at sende relevante opfølgende mails til de som ikke har tilmeldt sig nyhedsbrevet. Jeg forestiller mig en løsning som den følgende:

[ ] - Ja tak, jeg vil gerne modtage nyhedsbreve.

[ ] - Vi tillader os som udgangspunkt at sende dig relevante mails, som relaterer sig til dit køb. Du kan markere her, såfremt du ikke ønsker dette.

Mit spørgsmål går derfor på, hvorvidt ovenstående  er en tilladt praksis, samt om der er mere diskrete/smartere måder at overholde reglerne på?

Vh,

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

RasmusHB:

Vi har i forvejen en checkbox i checkout, hvor kunden kan vælge at tilmelde sig nyhedsbreve, ved at krydse af i et felt omkring dette. Som jeg læser ovenstående, skal vi indføre endnu en checkbox, for at få lov at sende relevante opfølgende mails til de som ikke har tilmeldt sig nyhedsbrevet. Jeg forestiller mig en løsning som den følgende:

[ ] - Ja tak, jeg vil gerne modtage nyhedsbreve.

[ ] - Vi tillader os som udgangspunkt at sende dig relevante mails, som relaterer sig til dit køb. Du kan markere her, såfremt du ikke ønsker dette.

Mit spørgsmål går derfor på, hvorvidt ovenstående  er en tilladt praksis, samt om der er mere diskrete/smartere måder at overholde reglerne på?

Det nemmeste i forhold til check out processen i din webshop, er at sætte krydset i "ja tak, jeg vil gerne modtage nyhedsbreve" således at kunden skal afmarkere såfremt denne ikke ønsker at modtage nyhedsbrev. Det er faktisk fuld lovligt (men kun i forbindelse med køb, er der tale om almindelig tilmelding til nyhedsbrev skal modtager selv aktivt tilvælge og sætte kryds)
Vælger du denne skitserede løsning, slipper du får endnu en check box.

Problemet er at vælger du denne løsning må du kun markedsføre "egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser" for eksempel må du ikke markedsføre sko hvis kunden har købt tøj. Det er i sig selv et stort problem at vurdere på egen hånd hvad der er tilsvarende produkter. Desuden opstår der hurtigt problemer i forhold til segmentering af din liste, for hvem er det lige der skal skæres fra og hvordan, når man kun må markedsføre tilsvarende produkter.

Min anbefaling er faktisk at du gør det rigtige lige nu, altså at du beder om permission til at sende nyhedsbreve. Det kan godt være du taber en tilmelding eller to, men de er som regel ikke interesseret i at høre fra dig alligevel.

 

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)