Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Besværlig kunde, hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for lidt feedback ift. en situation jeg har med en kunde og tænkte at godtfolk på Amino måske havde lidt råd. :)

Den korte version:
Jeg forsøger at stoppe samarbejdet med en kunde der er afhængig af mig på en god måde, de gør det besværligt for mig på grund af deres egne problemer.
Hvordan stopper jeg samarbejdet på en pæn måde når de ikke selv gider snakke om det og lægge en plan?

Den lange version:
Jeg arbejder som freelancer og har i et par år harft et godt samarbejde med en kunde, de køber X timer hver måned, og jeg sidder så som hoved udvikler på deres produkter og har selvfølgelig kunder andre steder også.

De besluttede sig imidlertid i 2016 at flytte til udlandet og starte en afdeling op der. Da jeg havde lyst til at skifte dem ud med andre kunder/opgaver så det passede mig egentligt find nok. De startede også et samarbejde med 2 andre freelancere der skulle hjælpe til siden der var for meget arbejde at lave til at jeg kunne nå det.

Siden jeg har udviklet så meget af deres produkt så var planen at jeg skulle fase ud, skrive dokumentation, færdigøre nogle biblioteker og overlevere det hele til det nye hold når de ar blevet ansat.

Planen var sat til at 1. Marts 2016 skulle jeg være mere eller mindre ude, dog hvor jeg skulle være til rådighed til support, og plet-fixing hvis der opstod noget urgent.

Nu er det snart Maj, og de har grundet problemer med papir arbejde, stress og andet ikke blevet etableret ordenligt endu, og på grund af en pakket deadline på deres side, sidder jeg stadig med at skulle færdigøre overlevering. De 2 andre udviklere er dog kommet godt nok ind i systemet til at de kan videre-udvikle og rette opgaver.
Jeg er dog stadig den med mest indgående teknisk viden om kundens projector og deres systemer.

Jeg har gjordt det klart at jeg er utilfreds med situationen, og at jeg vil videre.
De udsætter dog diskussionen om hvordan vi gør det på den bedste måde konstant, og er generelt besiderisk over min' tid ift. mine andre kunder, på grund af vores originale aftale, der skulle have være afslutet nu. 

Der ud over har de generelt være u-kommunikerende med deres udfordringer og forventninger, det kom jo ikke mig ved syntes de..

Jeg forstår at de har meget behov for mig, og jeg vil gerne lave en pæn over levering.

Hvis de bliver ved med at udsætte diskussionen bliver jeg nød til at give dem et ultimatum, men det vil give mig en skidt smag i munden at efterlade et ellers rigtigt godt samarbejde på den måde.

Både interesse- og foretning mæssigt for mig er det dårlig stil at forsætte samarbejdet, jeg har kunder der banke på med det doppelte i timen, og jeg har mistet interessen for opgaverne.

Er der nogen der har erfaring med lignende? og hvordan varetager jeg bedst mine egne interesser uden at kaste salt i såret på mit samarbejde min min kunde?

Kan det være rigtigt at jeg er kommet helt der ud hvor det bedste jeg kan gøre bare er at lukke for vandet or slikke mine sår?

På forhånd tak!

Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 285
Skrevet kl. 14:53

En måde at gøre dem opmærksom på det endnu engang, er at fortælle dem, at du nu bliver nødt til at varetage andre opgaver, eftersom I havde en tidsbestemt kontrakt. Såfremt arbejdet alligevel skal fortsætte med dem bliver det på bekostning af dine andre opgaver, hvorfor ny timeløn fremadrettet er den tredobbelte.

Så får du kompensation for det, og de finder ud af, at det nok er for dyrt at fastholde dig. Om den hedder tredobbelt timeløn eller hvad satsen nu er, det må du hitte ud af. Det skal være et beløb, der for dig retfærdiggøre fortsat at lægge timer hos dem, samt eventuelt kan betale for at dine andre opgaver midlertidigt udføres af 3. part.

Tilmeldt 8. Oct 12
Indlæg ialt: 1
Fra  Xbit Skrevet kl. 14:58

Hej Entity51

Jeg antager næsten, at du ikke har nogen kontrakt der binder dig til dem på nogen måde. I så fald er der jo ikke noget at komme efter såfremt du vælger at "nedlægge arbejdet", da du er konsulent.

Det rigtige at gøre er dog nok at sende dem en mail hvor du tydeligt oplyser den sidste dato du kan tilbyde din service til dem og evt. takke for samarbejdet. 

Mvh. Morten.

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 864
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 14:59

Udgangspunktet er jo her, at de gør deres problemer til dit problem. Din moral ønsker ikke at efterlade andre der har problemer, men det er ikke rimeligt vel.

De har misligeholdt den aftale i har lavet og det ser du stort på, så du har vel egentlig givet dem en ide om at det nok skal gå og at aftaler med dig ikke er noget der skal tages så højtideligt.

Jeg kan godt forstå du kan have det svært med bare at smutte, men igen så bliver deres problemer dine problemer.

Du bliver nød til at få et møde i stand, hvor du gør det klart for dem at situationen og overskridelse af overlevering ikke er i orden.
Udbed dem en endelig dato for overlevering med kort tidshorisont, altså også en du kan leve med.

Gør dem klart, at hvis datoen overskrides, står de på egne ben.

Hvis de hele tiden undgår denne samtale, må du selv skære igennem og sætte en dato.

Men husk at du skal være tro mod dig selv og overholde datoer/tidsfrister, ellers bliver det jo bare ved og ved.

Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:27

Tak for feedback, det er korrekt, jeg har ingen kontrakt med dem, vi har afregnet på måneds basis indtil videre.
Det jeg læser er generelt at jeg skal tænkte på mig selv, og så sætte foden ned og sige stop.

Jeg giver dem til den 1. Juni til at være proaktive, vi snakkede kort om min utilfredshed tidligere idag hvor de igen udsatte diskussionen.

Hvis de ikke selv har reagere der sender jeg dem en e-mail hvor jeg forklare at jeg træder tilbage til en support/afsluttende rolle, og fra Juli af ikke vil være til rådighed. De er sikkert ikke en tidsramme de kan lide, men så er de tvunget til at reagere.

Igen, tak for feedback!

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 20:59

Mit råd er at du allerede nu skriver den Mail hvor du på en pæn måde skriver at du stopper fra juli af.

Hvorfor holde det tilbage? Det kan godt være du prøver at være blid og flink, men firmaet har godt af et wake Up call så de ved det er alvor.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:09

Jeg tilslutter mig de andre med, som du selv sagde, ikke at gøre deres problemer til dine.

Jeg synes, du skal være ærlig og ud af posen sige det, som det er. Det går dig på, personligt og professionelt. Du har søgt rådgivning og har fået det råd, helt at afslutte samarbejdet og med de begrundelser, du nævner her. Primært at du ikke længere har hverken tid eller råd til at stille dig til rådighed her efter deadline, især ikke nu, hvor du har hulens travlt - i øvrigt til en langt højere timeløn end du ville få af dem. Vær ærlig, cut og kom videre. De vil så muligvis vende tilbage, og så tager I den dérfra, fuldstændig som du ville gøre med en ny kunde. Og hvem ved, måske har de slet ikke brug for dig, men ønsker bare at have dig 'ved hånden'.

God vind med det.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)