Hvad med at lave en A/B-splittest? Det vil jo give et meget brugbart billede.
Tendensen fra detailhandlen er, at for at trække folk i butikken, så reklameres der med "Spar 50%" - så tænker folk, jo straks "halv pris på alle varer." Når de så kigger på varen, så er det oftest beløbet i kr. som de læser.
Og så afhænger det jo af, hvor dyr varen er. Supermarkederne har ingen problemer med dette, for en vare til 20,00 kan let sætte ned til 15,00 og så er der 25% rabat!
Men jeg synes sgu ikke lige at jeg er stødt på et hos den lokale bilforhandler med en spritny model til 299.900 kr., hvor man får 5.000,- i rabat = 1,7%
Det tænder sgu ikke folk...
Jeg var i mandags i H&M med konen og de havde masser af store skilte med -30%, -50% og -70%. Men hvad er det nu lige man skal give for blusen til 229,- når der er 30% rabat? Derfor havde de lavet skilte, hvor man kunne se, hvad en vare til 9,95, 19,95, 29,95 etc. kostede når der var hhv. 30, 50 og 70% rabat. Så havde man noget at gå ud fra.
Moralen er, at procent er med til at trigge hjernen til at tænke tilbud - men det er det mere håndgribelig beløb som får folk til at købe varen.