Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betænkninger vedrørende første ansatte

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Vi står i min virksomhed og overvejer fordelene og ulemperne ved at ansætte en medarbejder i forhold til at hyre vedkommende som freelance konsulent (hermed mener jeg at han opretter selvstændig virksomhed og fakturerer vores virksomhed).

I forhold til økonomien kan jeg se i andre tråde at folk regner med at en medarbejder koster 35% oveni basislønnen. Så en medarbejder med en basisløn på 28.000 kommer reelt til at koste virksomheden 37.800. Hvis det var muligt at få ham til at fakture det samme beløb ville vi for det første slippe for de ekstra omkostninger samt få en fordel i momsregnskabet?

Derudover står jeg uden overblik over de administrative skridt, der er nødvendigt for at få den første medarbejder. Pt har vi ingen forsikringer, men er der lovpligtige forsikringer selvom man ikke har ansatte?

Hvad er der derudover af regler for f.eks. kontorinventar (hæve- sænkeborde) etc?
Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 15:27

Du eller han skal være opmærksom på at han kan få problemer med SKAT hvis han kun fakturerer jer.

Fra København
Tilmeldt 8. Aug 07
Skrevet kl. 15:28
skovkjer:

Du eller han skal være opmærksom på at han kan få problemer med SKAT hvis han kun fakturerer jer.

Hvilke problemer med skat? Jeg glemte bortset fra det at nævne at det ville blive en ansættelse på timebasis.
Tilmeldt 23. Feb 07
Skrevet kl. 15:33

Hvis han kun arbejder for jer, og SKAT vil skat ofte sige at der er tale om et skjult lønmodtager forhold, og kræve det ændret med tilbagevirkende kraft.

Fra København
Tilmeldt 8. Aug 07
Skrevet kl. 15:38
skovkjer:

Hvis han kun arbejder for jer, og SKAT vil skat ofte sige at der er tale om et skjult lønmodtager forhold, og kræve det ændret med tilbagevirkende kraft.

Mange tak, det var virkelig rart at vide. Håber at der er en venlig sjæl, der ved noget om forsikringer og omkostninger der også kigger forbi..
Tilmeldt 23. Feb 07
Skrevet kl. 16:12
Det er altid en god ide at have en ansvarsforsikring. Det kan jo ske at nogen kommer til skade på jeres kontor. Forsikringer er det forkerte sted at spare. Hermed mener jeg ikke at man nødvendigvis skal vælge det dyreste selskab, men det et altid den som ikke lige havde fået tegnet de rigtige forsikringer uheldene sker for. Tal med en assurandør om din situation det koster ikke noget. Lyde det som om at han prakker dig noget unødvendigt på så ring til et par stykker mere.
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:17

Dine kalkulationer er korrekte - men de 35% er jo et cirkatal og afhænger af en hel masse omstændigheder, herunder branche, og der er jo både fordele og ulemper ved at få en ansat. Men jeg mener ikke, at besværet er så stort, at det kan svare sig at presse en kommende medarbejder til selv at blive momsregistreret, hvis ikke han havde tænkt sig at starte en virksomhed under alle omstændigheder.

Hvis du vælger at ansætte, skal jeg give dig et enkelt godt råd: Brug et lønsystem fra starten! (Vi bruger Danløn). Ellers kan jeg da anbefale følgende blog, som også handler lidt om emnet, jeg blogger der, indtil mit arrangement hos Børsens Forlag: http://borsenmikroblogs.dk/anette. Hvis du søger på "ansat" på min blog (http://anettesand.dk), vil du finde rigtig mange indlæg om ansættelser, herunder om den lovpligtige, men ikke særlig dyre, arbejdsskadeforsikring. Det er den eneste lovpligtige ekstra forsikring, du skal have.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 09:00
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)