Hej Hans, Jeg er principielt helt på din side. Der er en klog person der har sagt: Hvis du har valget mellem at være ærlig eller være venlig, så vælg at være venlig. Og det er helt rigtigt. Men det kan sådan set også tolkes som en venlighed at gøre ham opmærksom på problemet (såfremt det gøres med elegance og hensyn), det kunne jo være at han lærte et og andet ;-) Og det er netop sagens kerne: tolkning og fokus. Alt afhænger af øjnene, der ser. Du har jo tydeligvis trådt ham over tæerne, selvom det ikke var din hensigt, og det skrevne ord er ofte genstand for megen misforståelse, simpelthen fordi den måde, vi udtrykker os på skriftligt ikke nødvendigvis afspejler vores hensigt eller personlige indstilling. Betoning, kropssprog og evt. ironi går tabt. Men direkte svar KAN jo give slag - måske er det bedste råd blot at være forberedt på det og undgå at tage det til sig. Bliv ved med at være ærlig, for det er nu engang din stil. Venligst Helle |
Ærlighed er vejen frem altid.
Jeg forstår slet ikke der bliver stillet spørgsmål ved det.
Det kunne jo give en form for mistanke omkring, at der er mange der hele tiden lyver over for jobsøgende personer derude.
Det håber jeg naturligvis ikke er sandt, og at man behandler andre på den rigtige måde, og sige tingene som de er.
Omkring selve arbejdet, hvis det består i at kunne skrive, og personen ikke kan håndtere en fornuftig "e-mail samtale" uden fejl.
Så giver det sig selv, at personen måske ikke er den som er mest egnet til at håndtere tekster.
Havde det været til alle mulige andre jobtyper derude på markedet så det anderledes ud.
Så ville 100 fejlfri tekster ikke være nået som skulle være den afgørende faktor for jobbet.
At personen som søger arbejde brokker sig bagefter virker lidt mystisk.
Det kan jo være han bare har haft en masse afslag og en dårlig dag.
Og virkelig har brug for et job ligesom tusindvis af andre mennesker derude.
Så indimellem skal arbejdsgivere også lige trække vejret dybt ned i maven, og prøve at sætte sig i den andens sted.
Det skal naturligvis ikke udvikle sig til en mudderkamp frem og tilbage det har ingen gavn af.