Hej Amino, Før dette indlæg har jeg læst en række Amino-indlæg samt John Hannover's gode blog om emnet: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html. Jeg synes dog ikke, at andre indlæg har betragtet den egentlige effekt på nettoformuen for en selvstændig erhvervsdrivende. Jeg kan forstå, at de fleste vælger at debitere omkostninger til kørselsgodtgørelse i virksomhedens drift og kreditere mellemregning eller lignende på balancen. Andre, som John Hannover foreslår, holder kørselsgodtgørelsen helt uden for resultatopgørelsen og laver det som en skatteregulering i stedet. Jeg vil mene, at min forvirring gælder uanset valg af metode. Antag, inden kørselsgodtgørelse, et årligt resultat på 300.000 kr., der udløser en skattebetaling på 100.000 kr. Altså en nettotilvækst i egenkapitalen på (300.000 - 100.000 = ) 200.000 kr. Der er kørselsgodtgørelse for 50.000 kr. (ca. 13.774 km.), hvilket med metode 1 trækker overskuddet ned på 250.000 kr. med dertilhørende skattebetaling på 80.000 kr. Dermed ses nu en nettotilvækst i egenkapitalen på (250.000 - 80.000 + 50.000) = 220.000 kr. Altså er nettoformuen steget 20.000 kr. efter en såkaldt "skattefri" kørselsgodtgørelse. En skattefri kørselsgodtgørelse bør vel påvirke nettoformuen med netop +50.000 kr. - på samme måde som jeg må formode, at en lønmodtager får præcis 50.000 kr. i hånden, hvis denne er berettiget (herunder naturligvis opfyldelse af diverse krav) til 50.000 kr. skattefri kørselsgodtgørelse - så hvad er det, jeg ikke fanger? :) Udregning: Overskud: +300.000 Kørselsgodtgørelse: -50.000 Overført resultat: +250.000 Egenkapital primo: +0 Overført resultat: +250.000 Kørselsgodtgørelse: +50.000 Skat: -80.000 Egenkapital ultimo: +220.000 Jeg ser frem til at høre fra jer, Med venlig hilsen Frederik |
Nej - en selvstændig får KUN skatteværdien af kørselsfradraget - staten giver ikke 3,63 - kun skatteværdien
En ansat kan få det uden skat, men så har arbejdsgiveren jo taget udgiften også - staten giver aldrig alle 3,63
vh John H