Hej, jeg pønser på, som så mange andre, at starte et iværksætterselskab. For at prøve kræfter med iværksætteri, har jeg tænkt mig at købe et varelager af bl.a. arbejdshandsker for omkring 10.000-20.000 kroner, for derefter at sælge dem videre. Er det ligemeget om jeg smider pengene ind i selskabet i forbindelse med oprettelsen, eller først skyder kapitalen ind senere? (når jeg har en nøjagtig pris) Når jeg taler om at jeg gerne vil hæve kapitalen (eller skyde penge ind) i IVS'et, så kan jeg efterhånden forstå, at jeg skal "låne" selskabet penge istedet - er det korrekt forstået? Hvad er bedst: Starte med den ene krone og så låne selskabet 10.000 til mit varelager senere, eller starte med de 10.000 som startkapital? I sidstnævnte tilfælde slipper jeg vel for at betale markedsrenten til migselv, ikke? Jeg har også læst, at hvis man låner IVS'et penge, kan man selvfølgelig få de penge betalt tilbage, uden at skulle betale skat - kan man også det med startkapitalen? Og skal man betale renter af startkapitalen? Hvordan fungerer det hele rent praktisk med renterne og med skattefar? Hvad vil I anbefale? Disclaimer: Jeg ved at der findes lignende indlæg, men jeg er ny og har svært ved at overskue de lange søforklaringer (især fra Cookie/John Hannover, som frabedes at svare på dette indlæg). Venlig hilsen |
Studsk:Disclaimer: Jeg ved at der findes lignende indlæg, men jeg er ny og har svært ved at overskue de lange søforklaringer (især fra Cookie/John Hannover, som frabedes at svare på dette indlæg).
Og ja, det er et IVS jeg vil starte, og ikke en enkeltmandsvirksomhed. Jeg ved også at man skal holde selskabets økonomi langt væk og helt særskilt fra sin egen. Diverse råd og kloge ord modtages helst ikke, med mindre det er i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålene. På forhånd tak.
Du forventer et kort svar på (i runde tal) 5-10 ikke fuldstændig snorlige spørgsmål? og dertil frabeder du dig svar fra navngivne personer på et offentlig forum?
Ups, nu håber jeg ikke min sarkasme bliver opfattet som kloge ord eller et råd!
Studsk:1. Er det ligemeget om jeg smider pengene ind i selskabet i forbindelse med oprettelsen, eller først skyder kapitalen ind senere? (når jeg har en nøjagtig pris)
2. Når jeg taler om at jeg gerne vil hæve kapitalen (eller skyde penge ind) i IVS'et, så kan jeg efterhånden forstå, at jeg skal "låne" selskabet penge istedet - er det korrekt forstået?
3. Hvad er bedst: Starte med den ene krone og så låne selskabet 10.000 til mit varelager senere, eller starte med de 10.000 som startkapital? I sidstnævnte tilfælde slipper jeg vel for at betale markedsrenten til migselv, ikke?
4. Jeg har også læst, at hvis man låner IVS'et penge, kan man selvfølgelig få de penge betalt tilbage, uden at skulle betale skat - kan man også det med startkapitalen? Og skal man betale renter af startkapitalen?
5. Hvordan fungerer det hele rent praktisk med renterne og med skattefar?
6. Hvad vil I anbefale?
1. Ja det er lige meget, bare det behandles korrekt efter gældende selskabs- og skatteregler.
2. Ja
3. Kan ikke svare på hvad der er bedst! I sidstnævnte tilfælde betaler du ikke renter.
4. Kapitalen i et selskab kan man kun få tilbage ved enten at lukke selskabet eller nedsætte kapitalen. Og nej man hverken modtager eller betaler renter af selskabskapital.
5. Rent praktisk beregnet man og dernæst selvangiver man.
6. Prøv at læse nogen af de "lange" indlæg som omhandler det samme, så tror jeg også svarene du får rent faktisk kan bruges. Mine ovenstående svar er i øvrigt alt for simplificerede til at jeg vil anbefale dig at følge dem.