Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til simple spørgsmål om moms!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 30. Mar 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har netop opettet min egen virksomhed med garnsalg og strikkeopskrifter. Jeg er helt ny i denne verden, jeg løber konstant ind i nye problemer, og håber at i kan hjælpe mig med nogle af dem. Dette er muligvis historiens dummeste spørgsmål, men here goes: 

Jeg har netop købt mit første parti garn hjem, samt noget embalage. Jeg kan dog se at både på frakturaen fra garn grossisten og embalage grossisten at jeg skal betale moms. Jeg er momsregistret og har handlet som erhverv, så det er vel ikke meningen jeg skal betale moms til mine grossister? Har jeg gjort noget forkert eller misforstået et eller andet? 

Pfht Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14

du kan med fordel sætte dig meget mere ind i moms og skat. Jo du skal betale moms af alt du køber fra momsregistrerede - det bogføres som købsmoms som du jo får igen (fratrækkes salgsmomsen du har eller betales tilbage som netto)

Jeg vil godt vove at råde dig til at bruge 55 kr på min e-bog personlig virksomhed som dette link, som på letlæst måde forklarer om både moms og skat, og meget andet nyttigt i en personlig virksomhed - inden du kommer galt af sted - og så brug endeligt et regnskabsprogram, f.eks. www.dinero.dk 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 15
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 18:14

Du bogfører den moms som købsmoms og trækker det fra din salgsmoms = den moms du skal betale til vores elskede skattefar :-)

www.dinformue.dk

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 564
Fra  HD Trading Skrevet kl. 18:19

hej

når du køber for kr. 100 + moms betaler du kr. 125,00 (momsen er kr. 25,00)

hvis du sælger det for kr. 200,00 incl moms, udgør momsen 20% af salgsprisen, eller kr. 40,00

du skal hermed afregne forskellen, dvs. kr. 15,00

moms (meromsætningsafgift) dvs. man skal betale moms af forskellen mellem købsprisen og salgsprisen, jo mindre forskellen er jo mindre skal man betale i moms, og det modsatte er gældende hvis man har en høj fortjeneste

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Et kortere svar kunne være: Jo, du skal betale moms til dine grossister, som så skal afregne det med skat.

Et lidt længere: Tilsvarende skal du opkræve moms hos dine kunder og afregne denne moms med Skat.

Et længere: Du skal så betale/modtage differencen hos Skat. Momsen er aldrig dine penge, det er statens. Det er en skat på at være menneske og ikke virksomhed.

Et endnu længere: Jeg kan anbefale Johns bog. Og du kan trække den fra både i dit momsregnskab og i dit skatteregnskab :-) Og ja, umiddelbart ser dineros regnskabsprogram ud til at dække dit behov, men man ved jo aldrig.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 07:37

Ankerogagnnete:
Jeg er momsregistret og har handlet som erhverv, så det er vel ikke meningen jeg skal betale moms til mine grossister? Har jeg gjort noget forkert eller misforstået et eller andet? 

Jeg kunne forestille mig, at misforståelsen er opstået, fordi sælgeren har slynget om sig med priser uden moms.

Det er han/hun selvfølgelig i sin gode ret til, men jeg synes nu, det ville være god stil af en sælger, der kommer ud til en nystartet virksomhed, at man lige hjælper den nye kunde ved at sige: "Det koster xx kr uden moms. Så skal du jo godt nok betale moms oveni men den får du jo igen."

Der er mange nystartede, der står uvidende overfor dette. Og ja, det er et problem, at man ikke har sat sig ind i det, men så kunne lidt hjælp fra sælgeren jo godt være på sin plads. Det betyder da en del for likviditeten, at man skal af med 25% mere end man lige regner med.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12911
Skrevet kl. 08:58

Birte Andersen:
det ville være god stil af en sælger, der kommer ud til en nystartet virksomhed, at man lige hjælper den nye kunde ved at sige: "Det koster xx kr uden moms. Så skal du jo godt nok betale moms oveni men den får du jo igen."

Man må da forvente at folk som har startet egen virksomhed, har sat sig ind i de helt fundemnetale momsregler, ellers må det sgu være deres eget problem.

Måske man skulle indfører et virksomhedskørekort, før man kan få lov til at starte som selvstændig.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:02

Ravn, det må da være op til den enkelte. Hvis man har lyst til at flyve og har råd til bogholder og bøder og for smarte sælgere og evt. revisor osv, så er det da bare deruda'.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12911
Skrevet kl. 18:07

Jørgen Kirkegaard:
Hvis man har lyst til at flyve og har råd til bogholder og bøder og for smarte sælgere og evt. revisor osv, så er det da bare deruda'.

Sikke da en omgang vrøvl - hvad er det du vil sige med det du skriver?  hvad er op til den enkelte?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:17

Jeg siger, at hvis man har den bedste idé i verden, masser af kapital og tjener rigtig mange penge fra dag ét, vil det da sinke opstarten at læse alverdens litteratur for at komme i gang. Jeg siger bestemt ikke, at det er tilrådeligt for almindelige førstegangs-opstartere, og jeg påpeger netop, at det vil blive dyrt i bøder, dårlige leverandøraftaler og rådgivere etc., hvis man ikke er forberedt. Vi er enige i, at det er dumt at starte op i det små, hvis man ikke kender til momsreglerne mm. Jeg tror, at vi grundlæggende er enige, men at kræve et "kørekort" vil være formynderisk. Derimod kunne staten gerne lave et grundkursus i opstart.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)