jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal opkræve dansk, eller udlands moms nå jeg arbejder for en kunde i udlandet. Jeg arbejder med digital design dvs. jeg fx. laver et logo for en kunde i Amerika, Sverige eller Polen. Nå jeg så sender dem en faktura, skal jeg så opkræver dansk moms, udlade det eller opkræve moms på baggrund af de momsregler de har i landet? Så vidt jeg kan forstå er det ikke nødvendigt at opkræve dansk moms i EU, men at det er den du arbejder for der selv skal sørge for at indberettige dette? I så fald, skal man da sørge for at få deres momsoplysninger, i tilfælde af at de ikke indberettiger det?
Jeg vil sætte stor pris på hjælp, så jeg er sikker på at mine papirer er i orden :)
Går ud fra, at du er momsregistret, da det ellers ikke giver mening. -
Du skal så ikke opkræve moms ved salg til momsregistrerede i EU - men det er din pligt at checke, at de er momsregistrerede og din faktura skal anføres "reverse charge". Gem f.eks. print screen af din kontol af deres momsregistrering i http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=da
Værdien af det samlede salg til momsregistrerede i EU skal i momsrubrik B og du skal opgive det til moms i EU salg (gamle listeangivelse) for hver kundes momsnummer.
........................
Når du eksporterer til lande uden for EU uanset momsregistrerede eller ej, skal du sende uden dansk moms, uanset det er til private elle erhverv. Værdien af det samlede salg skal opgives i rubrik C i momsangivelsen
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja, jeg er momsregistreret. Så jeg skal som du siger anføre 'reverse charge' i min faktura og selv sørge for at indberettige det under momsrubrik B pr. momsnummer.
Mit sidste spørgsmål lyder hvordan jeg skal anføre 'reverse charge' ? Skal jeg blot indikere en VAT exception?