Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. årsregnskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Karlslunde
Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Allerførst en stor tak for hjælp i året, der gik. Som ny iværksætter har det været uvurderligt med den hjælp, vi har fået her på Amino! Så til spørgsmålene. Jeg er i færd med at afslutte vores første årsregnskab i Summa Summarum, og i den forbindelse er jeg stødt på en række spørgsmål.

1. En af Summa Summarums "bagsider" er, at varebeholdningskontoen i Aktiver ikke reguleres automatisk ved bogføring af købs- og salgsfakturaer. Er det nødvendigt, at værdien af lagerbeholdningen fremgår af årsregnskabet (vi er et I/S)? Og i givet fald, er der så nogen der ved, hvordan man bogfører det i Summa Summarum?

2. Vi har det første år købt et par computere. Skal værdien af indkøbt inventar angives i et årsregnskab? Hvordan er reglerne for afskrivning? Og her er spørgsmålet lidt det samme som foroven, nemlig hvordan det bogføres, når regnskabsprogrammet jo kræver en afstemningskonto?

3. Vi er to partnere og har valgt at blive beskattet efter virksomhedsskatteordningen. Som jeg har forstået det, skal vi begge opgive firmaets overskud/underskud på vores personlige selvangivelser. Er det årets resultat, som skal opgives? Skal det i givet fald deles i to dele, så hver partner opgiver halvdelen? Hvad hvis tallet er negativt?

Bedste nytårshilsner

Jens Bruun Kofoed
3BM I/S

Jens Bruun Kofoed Partner i 3BM I/S
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:07

Hej!

Ja...lagerbeholdning skal fremgå af årsregnskabet.

Debet Varelager...kredit Vareforbrug/Varekøb

Computere med værdi u/11.600 kr. excl. moms kan straksafskrives.

Ved højere værdi 25% af saldoværdi(1. år købspris).

Nej....du kan undertrykke afstemningskontoen, og så bogføre på 2 linier i kassekladden.

I bestemmer hver især på jeres personlige selvangivelse, hvordan i vil beskattes.

Årets resultat ja......og så forholdmæssigt i henhold til jeres respktive ejerandele af I/S`et.

Hvis resultat er negativt, skal det opgives i rubrik for underskud af virksomhed.

Godt nytår!

Fra Karlslunde
Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 10:14

Tusind tak for hurtigt svar! Og så er det jo, jeg stadig er teolog af profession med vigende bogholdergener... Jeg kan godt se, at jeg kan lade feltet til afstemningskonto stå blankt, og på den første linie bogfører jeg så selvfølgelig værdien af lagerbeholdningen på Summa Summarums konto 55100. Men når du skriver, at jeg skal bogføre på 2 linier i kassekladden, hvad skriver jeg så på den anden linie?

Jens Bruun Kofoed Partner i 3BM I/S
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:33

Hej igen!

Du krediterer dit varekøb=vareforbrug!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)