Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis musik istedet for Koda!

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Det er bare SÅ oldnordisk at kradse penge ind på den måde fra alt offentligt spillet musik fra virksomheder, ligesom medielicensen er et levn fra stenalderen. 

Jeg kan forstå hvis man holder en koncert og afspiller musik fra feks Spotify eller fra en harddisk, at man skal hoste op. Men hvor mange gange kan rettighedshaverne få penge op af lommen fra folk? Jeg kan godt forstå at så mange kopierer og deler feks film og musik og spil osv. Hvis det var op til rettighedshaverne havde de 100% kontrol med ALT der blev spillet, og der ville aldrig ske en udvikling. Og de er bare SÅ grådige. De kan aldrig få nok betaling, uanset hvor ubetydelig afspilningen er. Medievirksomheder der omhandler film og tv og musik osv har aldrig drevet nogen som helst udvikling. Jeg har virkelig et stort "had" til dem, og deres grådighed og egoisme. 

Nej jeg er 100% af den overbevisning, at alt andet end koncerter og diskoteker dvs steder der direkte knyttet musikken op til deres produkt, ikke skal betale en rød reje uanset afspilning. Det er simpelthen tyveri ved højlys dag, og kunstnerne og selskaberne bag har for LÆNGST fået de penge de skulle have. Rettigheder og copyright er nødvendige men også noget fanden har skabt. 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Og må også sige, at du tager fejl. Uanset om du kalder det "open source"

Beklager ... men du vrøvler altså nu ... du kan måske fremvise en dom hvor Koda har fået medhold i at de har ret til at opkræve afgifter for musik under creative commons licenserne?

Hvis du ser under KODA's FAQ er der information om hvordan man som kunstner opsiger aftalen med KODA ... hvor hænger det sammen med at Koda iflg. dig er obligatorisk?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel Mikjær Christensen:

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Og må også sige, at du tager fejl. Uanset om du kalder det "open source"

Beklager ... men du vrøvler altså nu ... du kan måske fremvise en dom hvor Koda har fået medhold i at de har ret til at opkræve afgifter for musik under creative commons licenserne?

Hvis du ser under KODA's FAQ er der information om hvordan man som kunstner opsiger aftalen med KODA ... hvor hænger det sammen med at Koda iflg. dig er obligatorisk?


Kan godt være du synes jeg vrøvler, men jeg snakker i denne omgang med viden og decideret erfaring (butikker, koncerter mv.).
Og har da også selv prøvet at undersøge mulighederne for, at undg¨å at betale, men forgæves...

Og vil ikke bruge tid på for at skulle overbevise dig. Omvendt kunne du jo så i stedet finde eksempler på, at der er nogle, der er blevet fri for at betale ifm. afspilning af musik offentligt!


Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg gider ikke diskuterer med alle dem som bare råber svindlerer.. syntes stadig det er trist man ikke er her for at hjælpe hinnanden, istedet for at hakke, men sådan er det nok blevet i danmark, du skal ikke tro du er eller kan nogen, syntes ihverksætterne har nok at kæmpe med, der er ingen som vil røre os i opstartsfasen, men når vi har sucess står alle i kø for at trykke os i hånden, sørveligt det også gælder her inde


Link til hygge læsning
Kaffebarejer: »Koda er nogle gangstere«

http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE2085315/kaffebarejer-koda-er-nogle-gangstere/

 
Når vi nu er ved snakken om KODA & Gramex kunne jeg rigtig godt tænke mig at se en liste med deres medlemmer som de udbetaler penge til, det er jo heller ikke rimeligt hvis man kun spiller polsk folkemusik at skulle betale hvis de ikke er på listen :-) her kunne man måske lave en ok aftale direkte istedet 

 

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 7 person

Jeg bliver nødt til at udrydde en række misforståelser i denne tråd:

Jack:

Hvis du har købt og betalt musik, spiller radio, eller lignede til baggrunds musik i din butik, så kræver koda som minium fra 8000 kr pr år.

Minimumstaksten er 968,44 kr. per kvartal.

Jack:

Mange af de penge går til admistration til koda og de fordeler resten til de musikere som de mener fortjener dem mest.

Kodas administratonsprocent er 9,1 (den laveste blandt rettighedsorganisationerne i Norden). Resten fordeler Koda til de sangskrivere og komponister, du rent faktisk gør brug af.

Brian Schou Larsen:

Og må også sige, at du tager fejl. Uanset om du kalder det "open source", "free" music mv., så er reglerne stadig så simple, at hvis du spiller musik på offentlige steder er du forpligtet til en aftale med KODA.

Man er kun forpligtet til at betale til Koda, hvis man spiller musik af rettighedshavere, der er medlem af Koda (eller en tilsvarende organisation i et andet land). Hvis ikke en rettighedshaver er medlem af Koda, kan vedkomne vælge at stille sin musik gratis til rådighed (open source) eller vælge på anden vis at opkræve betaling for brug af musikken.

Isaac:

Nu kommer jeg til at tænke på storcentre, og strøg her i København. Tror/ved i om Koda går hele turen rundt og undersøge for højttalere og musikafspilning i alle butikker?

Koda tjekker udvalgte virksomheder med henblik at sikre sig, at de betaler for den musik, de bruger. Hvis en virksomhed bryder reglerne, vil virksomheden blive bedt om at indgå en kundeaftale med Koda.

Isaac:

Jeg kan forstå hvis man holder en koncert og afspiller musik fra feks Spotify eller fra en harddisk, at man skal hoste op.

Hvis det er en koncert i privat regi (hos dig selv eller en bekendt), skal du ikke betale for at afspille musikken.

Isaac:

Nej jeg er 100% af den overbevisning, at alt andet end koncerter og diskoteker dvs steder der direkte knyttet musikken op til deres produkt, ikke skal betale en rød reje uanset afspilning.

Det er naturligvis et holdningsspørgsmål. Kodas holdning er, at hvis musikken tilfører virksomheden en værdi (hvilket baggrundsmusik på en café er ét eksempel på), så skal virksomheden betale for brug af musikken.

Isaac:

Når vi nu er ved snakken om KODA & Gramex kunne jeg rigtig godt tænke mig at se en liste med deres medlemmer som de udbetaler penge til.

En sådan liste eksisterer ikke, da medlemmernes økonomiske forhold er private. I 2014 udbetalte Koda penge til 19.700 danske medlemmer og en lang række udenlandske medlemmer.

Og så tilbage til trådstarters spørgsmål:

slwebshop:
Hvilke gratis musikalternativer er der?

Nogle af de større gratis alternativer er:

http://incompetech.com/music/

http://dig.ccmixter.org

https://www.youtube.com/user/NoCopyrightSounds.

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lasse Grubbe:
Jeg bliver nødt til at udrydde en række misforståelser i denne tråd:


Super godt :-) dejligt at se et fyldestgørende svar TumsUp

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Jack:

Lasse Grubbe:
Jeg bliver nødt til at udrydde en række misforståelser i denne tråd:


Super godt :-) dejligt at se et fyldestgørende svar TumsUp

ja sådan - konkret og fint - og virker helt korrekt - tak til Lasse Grubbe også herfra Yes

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Jack:

Lasse Grubbe:
Jeg bliver nødt til at udrydde en række misforståelser i denne tråd:


Super godt :-) dejligt at se et fyldestgørende svar TumsUp

ja sådan - konkret og fint - og virker helt korrekt - tak til Lasse Grubbe også herfra Yes

vh John H

Helt enig. Dejlig med seriøst svar, hvor vi alle sammen vist også lærte lidt samtidigt. Så er vi tilbage i den rigtige Amino-ånd Yes

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:
Og vil ikke bruge tid på for at skulle overbevise dig. Omvendt kunne du jo så i stedet finde eksempler på, at der er nogle, der er blevet fri for at betale ifm. afspilning af musik offentligt!

Nu er det jo dig der fremfører påstanden ... ergo påhviler bevisbyrden dig.

Men Lasse har vidst begravet den godt og grundigt, så jeg vil undgå at kloge mere i det! Ha' en fantastisk dag! :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Mikjær Christensen:
så jeg vil undgå at kloge mere i det!

Det samme her.

God dag til dig også

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)